Přejít k hlavnímu obsahu
jídlo na horskou tůru
20. 9. 2021
Jídlo Podzimní vášeň pro zdravé jídlo

Jídlo na horskou túru? Ani klasický řízek nezatracujte

Vyrážíte na túru do hor? Pak také řešíte, co vzít s sebou k jídlu. Požadavek na stravu při turistickém výšlapu je v podstatě jednoduchý: Musí dodat energii i živiny, ale zároveň by neměla příliš vážit a zabírat moc místa v batohu.

Než se vydáme na túru do hor, rozhodně je moudré si cestu předem dobře naplánovat. Platí to nejen o oblečení, obutí, ale i o jídelníčku. I „energie sbalená na cestu“, a tím nemáme na mysli sadu populárních oplatek, může být pestrá, chutná a především vydatná. Vybírejte i podle toho, co máte rádi a co vám chutná.

Co tedy s sebou vzít?

Samozřejmě nesmí chybět pití. Stačí i čistá neperlivá voda a na jednodenní trek minimálně 1,5 až 2 litry. Spoléhat se na horské prameny nebo na občerstvení nebude úplně ten nejlepší nápad.

Ale vraťme se k jídlu. Nejčastějším a nejobvyklejším řešením jsou chleby či opečené toasty s různými druhy sýra či salámů nebo klasické řízky s chlebem. A nutno hned dodat, že není třeba řízek nijak zatracovat. Tepelně zpracované maso v trojobalu je i poměrně trvanlivé. Řízek se zkrátka určitě při výšlapu „neztratí“ a bude chutnat.
Další klasikou jsou všemožné sendviče, nejlépe z celozrnného pečiva. Než je namazat máslem, bude vhodnější sýr tvarohového typu, který v případě teplého počasí vydrží v pevném stavu a nevyteče jako třeba máslo. 

Jako další náplň jsou vhodné tvrdé sýry a suché uzeniny, které mají delší trvanlivost. Ale jeden den určitě vydrží a i lépe chutná kvalitní šunka. Pochutnáte si i na sušeném mase, které navíc dodá vašemu tělu i pořádnou dávku bílkovin.

Do turistického jídelníčku rozhodně patří i ovoce a zelenina. Jedno doporučení – lepší je ovoce příliš nekrájet, aby nařezané plochy předčasně nezoxidovaly a nevzhledně nezhnědly. Důležité je skladování ovoce a zeleniny na cestě – pokud možno v krabičce s větracími otvory.

Je pak na vás, jak si den a jídlo rozdělíte.

Oběd by samozřejmě měl být vydatný, ale zároveň lehký. Rozhodně ne žádné těžké jídlo. Je mnohem lepší si den a cestu rozdělit několika lehčími stravovacími pauzami. 
Taková dobře načasovaná svačina spojená s pauzou a odpočinkem je při túrách hodně důležitá. Dokáže vás znovu nastartovat a oddaluje únavu.

Vypomoct si navíc můžete i různými cereálními, proteinovými a energetickými tyčinkami. Výběr je dnes hodně velký, jen si pohlídejte, nebo ještě lépe vyzkoušejte, aby vám i chutnaly. Jejich nespornou výhodou je to, že dodají energii a nezaberou v batohu příliš místa ani moc neváží. 

Jen pozor. V teplém počasí s sebou neberte tyčinky s čokoládou nebo máčené v čokoládě. Ostatně, kdo zkoušel v horku vybalit nějakou čokoládovou tyčinku, ví, o čem je řeč. 
Místo tyčinek lze s sebou vzít i jiné zdravé „zobání“. Vybírat můžete z různých mixů sušeného ovoce, oříšků, ale energii načerpáte i z hrozinek. Vše zmíněné je nejen zdravé, ale také si pochutnáte. A kdo má chuť na sladké, hodí se i sušenky nebo keksy, případně briošky či muffiny

V případě větší únavy a krize pomůže dávka rychlé energie. V té nejčistší podobě to jsou bonbony s hroznovým cukrem, ale také sušené ovoce – například datle nebo meruňky. Perfektní svačinou na túru je i stále oblíbenější smoothie. Je totiž jen na vás a na vaší chuti, co si připravíte a namixujete, pak už vše stačí dát do lahve a do batohu. Místa moc nezabere.

Jen ještě jeden dodatek: Důležité je všechny potraviny na cestu dobře a vhodně zabalit. Ovoce a zeleninu do krabiček s větracími otvory, lepší než igelitové jsou papírové sáčky a vhodné jsou i svačinové krabičky s větráním.
 

Aktuálně