- Kdy začít dítě seznamovat s vodou?
S vodou se seznamuje miminko už od prvních dnů života při koupání ve vaničce. Velmi hezkým způsobem je pak tzv. vaničkování, tedy první plavání ve vaně, ať už doma, nebo třeba v nějakém mateřském centru, zpočátku pod vedením školené instruktorky. Začít s ním můžete zhruba od 6. týdne věku miminka, pokud je zdravé a prospívá. Vaničkování pomáhá rozvíjet pohybovou koordinaci, podporuje psychomotorický vývoj, zklidňuje a miminko se díky němu učí mít vztah k vodě a potřebnou důvěru. Voda mu připomíná známé prostředí z maminčina bříška, a proto se v ní většinou cítí přirozeně a bezpečně. Důležité je, aby měla voda příjemnou teplotu (kolem 36–37 °C) a prostředí bylo klidné.
- Kdy vzít miminko prvně do bazénu?
Většina veřejných bazénů nedoporučuje, nebo dokonce zakazuje, vstup dětem mladším 1 roku – nejen kvůli hygienickým normám, ale i kvůli imunitní nezralosti kojenců. Nicméně existují speciálně upravené bazény určené právě pro plavání kojenců (a později batolat) s rodiči, které splňují hygienické i teplotní požadavky. Do takového zařízení můžete s miminkem vyrazit zhruba od 5. měsíce – tedy za předpokladu, že je zdravé, má zahojený pupík, vhodné je také doporučení od vašeho pediatra. Voda v těchto bazénech má vyšší teplotu (okolo 32–34 °C), některé nabízejí i mírně slanou vodu, která je prospěšná… Takové plavání v malých skupinkách je vedené zkušeným instruktorem a s miminkem vždy plave i dospělý – nejčastěji maminka, ale čím dál častěji vídám i tatínky. Plavání v tomto věku samozřejmě není o výuce techniky, ale o radosti z pohybu ve vodě, posílení vztahu rodiče a dítěte a stimulaci zdravého vývoje.
- Odkdy může dítě začít chodit do klasických kurzů plavání bez přítomnosti rodiče?
Děti obvykle zvládnou plavecké lekce bez rodičů přibližně od 4 až 5 let, kdy už mají dostatečně vyvinutou samostatnost, rozumí pokynům lektora a dokážou se soustředit na vedenou činnost v malé skupině. Každé dítě je ale jiné – důležitá je nejen zralost, ale i to, zda má s vodou pozitivní zkušenosti, nebo naopak strach. Za sebe vždy říkám nenutit! Důležitý je postupný přechod – v některých kurzech se nejprve pracuje se skupinami, kde rodič může být ještě u bazénu nebo na břehu a postupně se jeho přítomnost snižuje. Pokud je dítě na pobyt bez rodiče připravené, rychle se zapojí, získává jistotu a dělá velké pokroky – technicky i psychicky. Lekce bez rodičů kladou důraz na základní plavecké dovednosti (splývání, dýchání do vody, základní záběry) formou hry a zároveň rozvíjejí koordinaci, odvahu i vztah ke sportu.
- Co plavání dětem přináší? Je to dobrá průprava pro další sporty?
Plavání patří mezi nejzdravější a nejpřirozenější pohybové aktivity pro děti. Posiluje celé tělo rovnoměrně, bez přetěžování kloubů nebo páteře, což je obzvlášť důležité v době růstu. Jak už jsem zmínila, děti si při plavání zlepšují koordinaci, obratnost, vytrvalost i dýchání, přičemž zapojují svaly, které v jiných sportech zůstávají zapomenuté… Pobyt ve vodě navíc podporuje správné držení těla, posiluje střed těla a pomáhá s uvolněním napětí – ideální je proto pro malé neposedné školáky. (směje se) Navíc je vědecky potvrzené, že děti, které pravidelně plavou, mají často lepší imunitu a bývají méně nemocné. A abych zodpověděla vaši otázku – ano, plavání je skvělá pohybová průprava pro další sporty! Rozvíjí základní motoriku a učí děti vnímat své tělo, rytmus i prostor. Například gymnastika, tanec, míčové hry nebo lyžování – všechny tyto disciplíny těží z toho, že dítě má dobrou koordinaci a fyzický základ.
- Pokud děti učíme plavat sami, my rodiče, v jakém věku začínat a čím?
Je to samozřejmě individuální a záleží na možnostech rodiny. Pokud máte na zahradě bazén, vaše dítě nejspíš začne plavat dříve… Já bych doporučila rodičům začít s výukou kolem 5. roku, kdy už dítě zvládne chápat jednoduché pokyny, nebojí se vody a je schopné spolupracovat. Začněte hravou formou a hlavně beze spěchu. Obvykle to není záležitost „jednoho léta“. Dítě se musí cítit bezpečně, opravdu není ideální takové to pořekadlo „hoďte ho do vody a nechte ho plavat“. Zpočátku se soustřeďte na zvykání na vodu – tedy opatrné stříkání vody do obličeje, nalévání vody na hlavu, potápění obličeje… Pak přejděte na dýchání do vody – foukání bublin, výdech pod vodou apod. V lekcích učíme předškoláky nejdříve splývat – na bříšku i na zádech, s pomocí podložky nebo s podporou dospěláka. Přejít můžete na skoky do vody a orientaci pod vodou – to vše rozvíjí odvahu a jistotu. Až poté, když toto všechno dítě zvládne, bych začala s nějakou technikou, tedy základy záběrů – jednoduché nožní pohyby, práce rukou s destičkou. Pokud se dítě bojí ponořit obličej nebo skočit do bazénu, není na místě učit ho hned plavat „prsa“.
- Jsou k výuce plavání vhodné tzv. rukávky?
O bezpečnosti ve vodě už bylo napsáno mnoho a rukávky či křidélka k tomu moc nepatří. Nafukovací kruhy už vůbec ne! Dítě z nich může snadno vyklouznout a navíc často nepříjemně škrábou v podpaží. Raději vidím pro bezpečnost v hlubší vodě pěnové pásy, k výuce pak plavecké žížaly a zmíněné destičky.
- Jak je to aktuálně s plaveckými kurzy ve škole?
Výuka plavání je povinná součást tělesné výchovy. Školáci by měli absolvovat alespoň 40 hodin. Obvykle se chodí na plavání ve druhé a třetí třídě, v poslední době jsou oblíbené také celotýdenní pobytové kurzy plavání. Je fajn, že výuka plavání na základních školách je bezplatná – škola musí zajistit instruktory a pronájem a rodiče takový kurz neplatí. Všem, kdo mají možnost výuku plavání se školou absolvovat, to velmi doporučuji – stud z toho, že ještě ve druhé třídě dítě neumí plavat, není na místě! Vaše dítě nemusí umět plavat jako Michael Phelps (směje se), ale jde především o prevenci utonutí.
- Platí u plavání to, že když se ho jednou naučím, už ho nikdy nezapomenu?
Ano, je to podobné jako s jízdou na kole. Pohyby při plavání jsou natolik specifické a rytmické, že si je tělo automaticky zapamatuje a dokáže je aktivovat i po dlouhé pauze. Pokud to člověk jednou zvládne, většinou se k tomu dokáže vrátit. Tělo si zapamatuje, jak se ve vodě „nese“, jak udržet rovnováhu a dýchání. To bývá trvalá dovednost. U malých dětí se ale plavecké dovednosti mohou „vytratit“, pokud se dál nepodporují. Proto doporučuji pravidelnost.
Autor: Petra Škeříková, šéfredaktorka portálu Zdraví jako vášeň