Přejít k hlavnímu obsahu
Lednový úklid dětského jídelníčku
10. 1. 2023
Pohled lékaře Od početí do tří let

Lednový úklid dětského jídelníčku

Mezi velmi rizikové faktory přispívající ke vzniku dětské obezity patří především nepravidelnost a malá pestrost jídelníčku. Přesně toho se nám během adventu a Vánoc nejspíš podařilo dosáhnout.

Nejdříve jste jako rodiče měli starosti s organizací konce roku – doháněli jste resty v práci a k tomu řešili úklid a vánoční pečení v domácnosti. Pak jste si konečně mohli naplno užít pohádek a odpočívat. Po celé vánoční svátky jste si s dětmi povolili spoustu dobrůtek, na stromečku se blýskaly čokoládové ozdoby a každá vaše vánoční návštěva byla doprovázená ochutnávkami cukroví. Děti si mohly volně brát, na co měly chuť. Jenomže to musí skončit. Nastal čas nastolit v dětském a vlastně i rodinném stravování pořádek.

Přiznejme si ale: Kdo z nás si nedal k televizi talíř cukroví, mísu popcornu nebo rovnou pytel brambůrek? Nejspíš úplně všichni. Jistě, je to chyba. Ale je to reálný život. Dokonce se dá říct, že je to součást výchovy – děti díky tomu pochopí, že jsou mimořádné události, které stmelují rodinu, a jisté výjimky ve stravování k tomu patří.

Nyní ale nastal čas výchovně zasáhnout, a to možná nejen v prevenci dětské, ale i v prevenci dospělé obezity. Jak nejlépe nastolíme změnu?

  • Pryč s cukrovinkami. Zabalit, zamrazit, darovat všechno nadbytečné vánoční cukroví, uklidit z dosahu jakékoli zbytky čokoládových figurek. Pravidlo úklidu je přitom jednoduché: Pryč jde všechno, co přináší prázdné kalorie bez vitamínů a jiných živin.
  • Změna jídelníčku. Zeleninové krémy a přílohy, saláty a kysané zelí. Radikální změna chutí všech hlavních jídel. U malých dětí více zeleninových příkrmů než ovocných a kašových. Střídat tento zeleninový jídelníček s občasným pečeným a dušeným masem a rybou, opět s bohatou zeleninovou přílohou. Takto radikální chuťová změna doplní do těla chybějící minerály a na sladká, hodně kalorická jídla přestaneme mít chuť.
  • Voda, voda, voda. Ano, občas jsme celou zimu na čajích, dospělí i na kávě. Změňte to. Znovu a znovu budujte vodní pitný režim, bez ohledu na venkovní teplotu a chuťové preference. Podsouvejte vodu k hraní, práci i zábavě, klidně i na stůl dětského pokoje. Vytvářejte pitné rituály. K jídlům podávejte karafu s vodou. Neváhejte podat vodu i ke snídani. Děti totiž často odmítnou čaj jako příliš teplý a odchází do školy dehydratované.
  • Střídmost. Jistá skromnost a střídmost v jídlech by najednou měla být vidět na stole i v kuchyni. Lednička by na první pohled měla být prázdnější, uklizenější, s pár základními mléčnými potravinami, zeleninou a drobným ovocem. Pokud lednice nebude plná dezertů, přesnídávek a slazených a přislazovaných mléčných výrobků, například jogurtů, děti si jednoduše nic nevezmou a lehce počkají na hlavní jídlo nebo tvarohovou svačinku od vás.
  • Odstup. Jistou psychologickou mezeru mezi obdobím hodování a normálním zdravým zimním jídelníčkem vytvoříte i výzdobou kuchyně. Najednou nebude plná sladkostí, ale bude zde mísa jablek nebo jen nepoživatelné dekorace. Nebojte se do výzdoby zapojit cibuli, česnek nebo sušené čili papričky. Nikoho nelákají k mlsání a dekorační účel splní více než bohatě. Na stole nezapomeňte ponechat karafu s čistou vodou a sklenice.
  • Pravidelnost. Čím dříve zavedete společné večeře, nejlépe i snídaně, tím dříve nastolíte pořádek v rodinném stravování. Opět nezapomeňte děti podporovat, aby měly rozmanitý jídelníček. Výborným nápadem jsou dvě různé zeleninové přílohy. Nebo zvolte luštěninu a na páře dělanou zeleninu. Dítě se tak pomalu naučí nejen pestrosti, ale i různým texturám stravy. S trochou hravosti si z volby příloh dokážete udělat i zábavu – zkuste třeba semaforové jídlo nebo duhovou oblohu. A co přejmenovat pití vody na hašení?

V každém období života se u nás bude střídat období hojnosti s obdobím disciplíny a střídmosti. Čím dříve to dítě naučíme, tím lépe a přirozeněji se naučí opravovat prohřešky ve své stravě. Získá i správný pohled na jídlo a bude ho vnímat jako zdroj energie, a ne jako zdroj potěšení. Nejde přitom o žádné násilné hubnutí, naopak. Jde pouze a jenom o řád v příjmu energie do těla.

Pořádek ve stravování je velmi významným krokem k přirozené štíhlosti i stravování bez zlozvyků. Zamyslete se nad tímto pohledem a ukliďte si po Vánocích nejen na stole, ale i v rodinném jídelníčku.

Vaše doktorka a kamarádka
Gianna Conti

Aktuálně