Přejít k hlavnímu obsahu
Letní lapálie: Špatně snášíte horko?
10. 7. 2020

Letní lapálie: Špatně snášíte horko?

Venku je horko ve dne v noci. Vstáváte unavení z nočního horka. Obličej i tělo máte jak nafouknuté. V práci pijete jednu kávu za druhou. Zíváte nepřetržitě. Za houpací síť byste dali cokoliv. Připadá vám to povědomé?

Vysoké denní teploty jsou nepochybně zátěží pro všechny lidi bez ohledu na věk i kondici. Trpíme nejen změnami tlaku a vlhkosti, ale i nedostatečným rozdílem mezi vnější a tělesnou teplotou. Jaká je příčina našich potíží?

Malý rozdíl mezi teplotou těla a teplotou okolí zatěžuje především žilní krevní oběh. Hůř se vede malým cévkám, vlásečnicím i lymfatickému systému. Na rozdíl od tepen dodávajících okysličenou krev ze srdce (které mají pevnou cévní stěnu a krev rozvádějí pod vysokým tlakem a vysokou rychlostí) nemají vlásečnice (odpovídající za předání kyslíku a živin do buněk) ve své stěně svalovinu.

horko

Na vlastní strukturu se nemůžou spolehnout ani žíly, do kterých pak odkysličená krev odtéká. Žilní systém odvádí krev do srdce pod menším tlakem, proti gravitaci. Bez podpory svalů by se krev jen obtížně vracela zpátky k srdci a z něj do plic k dalšímu okysličení. Zcela bez tlaku, pouze drenážním systémem, funguje také mízní systém, který odpovídá za detoxikaci a odvod zplodin buněčné činnosti z okrajových částí těla směrem k játrům a ledvinám, které tělo čistí.

V horkých dnech se naše tělo potýká hned s několika problémy krevního oběhu:

  1. Prokrvení okrajových částí těla: Vlásečnice potřebují jistý rozdíl teploty a tlaku, aby výměna všech látek dokonale fungovala. Když je moc teplo, výměna živin a kyslíku není efektivní.
  2. Hromadění zplodin metabolismu: Mízní systém potřebuje pro své efektivní fungování na buněčné úrovni dobré a průchozí mízní uzliny, vyšší rozdíl teplot i tlakový gradient zabezpečený svalovou prací. Dehydratace organismu zahustí i mízní tekutinu a zhorší její odvod do krevního řečiště.
  3. Zhoršený krevní návrat: Při sedavém zaměstnání tlak na vnitřní orgány v dutině břišní brání krevnímu návratu v žilách. Odpor pak dále zhoršuje zásobení tkání kyslíkem.
  4. Dehydratace organismu: Pocením i nedostatečným příjmem tekutin se tělu nedostává životně důležitých minerálů (například hořčíku) a na druhé straně se hromadí jiné minerály (např. sodík).
  5. Zhoršená výměna krevních plynů: Na menší koncentraci kyslíku reaguje velmi citlivě především mozek. Opakovaným zíváním se tělo snaží reflexně podpořit okysličení mozku.
domácí limonády

Zatočte s letními potížemi

  • Pijte moudře: V létě jde nejen o kvantitu, ale také kvalitu nápojů. Tělo potřebuje významně více minerálů, nejlépe z přírodních zdrojů. Kromě čisté vody střídejte naředěné ovocné šťávy, louhujte bobulové ovoce, citrusy, ale i okurky. Malé pivko nebo vinný střik, případně typické letní koktejly jsou také vynikajícím řešením.
  • Mažte: Bylinná tonika, francovky a chladivé gely to jistí. Přípravky s mentolem, kafrem, výtažkem břečťanu nebo kaštanu koňského příznivě ovlivňují právě mikrocirkulaci. Receptory v kůži jsou jimi totiž obelstěny, tělo pocítí buď teplo, nebo chlad, na to pak zareaguje zvýšením prokrvení této části těla. V oblasti kotníků a lýtek masáže rozproudí i mízní oběh a zbaví tělo toxinů.
  • Cvičte: Nemyslíme tím vaše sportování a pohyb ve volném čase. I při sedavé práci lze pod stolem provádět jednoduché cviky žilní gymnastiky. Stačí střídat polohu na špičkách a patách nebo kroužit kotníky po směru a proti směru hodinových ručiček. Čím častěji, tím lépe.
  • Ochlazujte: Efektu rozproudění krevního oběhu dosáhnete lehce tekoucí vodou. Nemusíte hned hledat sprchu. I v práci si lze na toaletě krátce ochladit zápěstí studenou tekoucí vodou. Reflexní stažení cév pak rozproudí celý krevní oběh. Stačí krátké ochlazení, do pocitu chladu.
  • Polohujte: Jak jen to jde, hoďte nohy na stůl. Zvýšená poloha nohou přirozeně podporuje návrat krve k srdci. Navíc alespoň na chvíli ulevíte sezením přetížené krční a bederní páteři.
  • Pepřete: Koření a pálivější jídla mají výrazný vliv na prokrvení trávicí soustavy a vyšlou okamžitý signál k ochlazení těla pocením. Hořké byliny v koření zase tělo zásobují stopovými prvky. Dopřejte si kořeněná jídla alespoň po večerech.
  • Doplňujte minerály: Pokud potřebujete i v horku naplno fungovat, nepřehánějte to s kofeinovými ani energetickými nápoji. Naopak, aktivně přidejte minerály ve formě minerálních vod nebo i potravinových doplňků. Nezapomeňte na hořčík (magnezium). Jeho deficit častokrát stojí za sníženou duševní výkonností. V kombinaci s citronovou šťávou je to doslova životabudič.

Otoky po těle, časté zívání a ospalost jsou jasnými signály, že se vašemu krevnímu oběhu v teplém počasí nevede dobře. Tyto potíže lze snadno řešit tím, že tělo nenecháte na pokoji. Hýbejte se, polohujte, masírujte a dostatečně pijte. Nejlepší obranou je vždy útok. Za mě jednoznačně útok všemi dostupnými způsoby. Pivko po práci nebo večerní vinný střik se také počítá.

Vaše doktorka kamarádka
Gianna Conti

Mudr. Gianna Conti, MBAAutorka

MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Upozornění

Léčebná a zdravotně osvětová doporučení v této rubrice nenahrazují kompletní lékařské vyšetření.
Informace zde prezentované nenaplňují znaky § 2a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.