Přejít k hlavnímu obsahu
Vitamin D a K
26. 1. 2021
Pohled lékaře Nepostradatelní

Nepostradatelní - vitaminy D3 a K2 nedocenění spojenci

Hubnete? Držíte dietu? Dejte si pozor na to, aby vašemu tělu zejména v době pandemie nechyběly látky, bez kterých se imunita neobejde. V tomto miniseriálu vám připomínáme pár důležitých až nepostradatelných látek, které by vašemu tělu a zejména vaší imunitě mohly v době respiračních infekcí chybět.

Co je vitamin D3 a kde se dá najít

O vitaminu D bylo dlouho psáno pouze v souvislosti se stářím, menopauzou a řídnutím kostí. Není proto divu, že povědomí o něm se po mnoho let zúžilo na velmi omezenou a také hodně zkreslenou představu, že jej snad potřebujeme až ve stáří. Opak je pravdou, potřebujeme jej celý život.

Vitamin D je zjednodušené pojmenování skupiny látek, které se vyskytují zde:

  • v rostlinách – ergokalciferol,
  • v živočišné potravě – cholekalciferol,
  • v zásobní podobě v našich játrech – kalcidiol, 
  • v našem organismu – kalcitriol nazývaný vitamin D3.

Tento vitamin se v lidském těle nebo dodáním do organismu mění na steroidní hormon, který je aktivně zapojený do mnoha životně důležitých mechanismů. 

O co se v těle stará

Když tedy mluvíme o tom, co v našem těle opravdu funguje, vždy jde o aktivní formu, tedy vitamin D3. Vitamin D je klíčovým hráčem metabolismu vápníku. Reguluje jeho hladinu i hladinu fosforu a jeho sloučenin v organismu. Zdaleka přitom nejde jen o hustotu kostní tkáně. Velmi důležitá je regulace volného vápníku v prevenci tzv. kornatění cév, tedy aterosklerózy, kdy jsou vápenaté soli mastných kyselin původci ateromů, pevných plaků, které ovlivňují průchodnost cév. 
Vitamin D3 je významný v regulaci mnoha dalších minerálů, velmi účinně spolupracuje s vnitrobuněčným minerálem hořčíkem. Dostatečná hladina hořčíku zároveň se správnou hladinou vitaminu D3 přispívá k dobré funkci svalů, ke zmnožení svalových vláken a kvalitní nervově-svalové koordinaci

Vitamin D a slunce

Vitamin D3, tedy aktivní forma potřebná pro funkci organismu, se dokáže vytvářet v kůži. Podmínkou je dostatek slunečního svitu, poměrně přesný úhel dopadu slunečního záření (jaro až podzim) a dostatek volné kůže, na kterou záření dopadá. Na kůži nesmí být vysoký ochranný faktor proti spálení ani oblečení. Celé je to ještě komplikováno suchostí kůže a fototypem kůže. Je to dost faktorů na to, abychom se nedivili, že až 70 % světové populace trpí větším nebo menším nedostatkem vitaminu D. 

Vitamin D3 a imunita

V době pandemie se ukázala další nepostradatelná role vitaminu D3, jeho role v imunitním systému. Vědecké studie již mnoho let spojují trvalý nedostatek vitaminu D s autoimunitními, jinak řečeno autoagresivními nemocemi, například s roztroušenou sklerózou, lupénkou, astmatem, cukrovkou, atopickým ekzémem i se zvýšeným záchytem jistých typů rakoviny. 
Spojení nedostatečné hladiny D vitaminu s agresivním průběhem nemoci COVID-19 bylo již dokumentováno novými lékařskými studiemi v první a druhé vlně pandemie. Povědomí o jeho roli roste, ale stále jsme někde na začátku. 

Chytrý spoluhráč K2

Ani dodání vitaminu D3 do organismu není až tak úplně jednoduché. Na jeho vstřebávání z trávicí soustavy se podílí ještě další vitamin, K2. Tento spoluhráč při vstřebávání vitaminu D z potravin se nám vytváří ve střevě činností střevních bakterií. V poslední době jej někteří prodejci volně prodejných potravinových doplňků pro jistotu raději k vitaminu D3 přidávají. 

Hladinu vitaminu D, který v těle chyběl několik let, nelze zvýšit během pár dnů. Lépe řečeno, vitamin nelze doplnit doplňky potravy volně prodejnými v lékárnách. Léčebně mohou lékaři doplnit vitamin D o trošku rychleji, bez opakovaného sledování jeho hladiny v krvi to však nelze zodpovědně udělat. 


Vaše doktorka kamarádka
Gianna Conti 

  • NEZAPOMEŇTE NA ZDROJE

Vitamin D3 lze doplnit rostlinnými oleji, semínky, oříšky, avokádem a mořskými rybami, především makrelami, lososy nebo i sardinkami. Dostupným a léty ověřeným zdrojem jsou tresčí játra. Mnoho mléčných produktů je vitaminem D dodatečně obohacováno. 
 

  • PREVENCE VERSUS TERAPIE 

Denní, studiemi ověřenou, a tedy i doporučenou preventivní dávkou je u dospělého jedince 1 000 CPU (aktivních jednotek účinnosti). V době mnoha respiračních infekcí je odborníky doporučováno zvýšit dávku na 2 000 CPU. U jedinců s mírnou nadváhou dokonce až na 3 000 CPU. 

 

POZOR!!!

Léčebné podání vyšších dávek vitaminu D3 je možné pouze za podmínky, že jej z terapeutických důvodů indikuje lékař, a to na základě laboratorního stanovení hladiny vybraných ukazatelů v krvi.

Gianna Conti 2Autorka

MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Upozornění

Léčebná a zdravotně osvětová doporučení v této rubrice nenahrazují kompletní lékařské vyšetření.
Informace zde prezentované nenaplňují znaky § 2a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Aktuálně

Zdravý životní styl

S přicházejícím podzimem je ten pravý čas na posílení imunity

Možná jste si ještě ani neuvědomili, že právě prožíváme poslední letní dny. Ačkoli po ránu už je změna na kůži pěkně cítit a večer se pomalu, ale jistě stmívá čím dál dřív. Užívejte si konec léta, ale zároveň začněte přemýšlet o tom, jak své tělo připravit na přicházející podzim. Silná imunita bude jistě zapotřebí, proto pro vás máme pár rad, na co se zaměřit při posilování obranyschopnosti organismu.