Proč přemýšlet o změně pojišťovny?
Hned po narození vás matka přihlásila ke své zdravotní pojišťovně. Možná vás v průběhu dospívání přeregistrovala k jiné, ale co si budeme povídat, nikdo z vás si s tím hlavu nelámal, dokud nenadešel čas převzít odpovědnost za svou zdravotní péči.
Důvody ke změně pojišťovny mohou být různé. Pokud například váš oblíbený lékař nemá smlouvu s vaší současnou pojišťovnou, může to být dobrý důvod poohlédnout se jinde. Dalším faktorem může být dostupnost klientských center, přidané služby jako lékař na telefonu, benefity pro klienty nebo i komunikace s pojišťovnou.
Kdy je možné pojišťovnu změnit?
Zdravotní pojišťovnu můžete změnit jen dvakrát ročně, a to v přesně stanovených obdobích:
- Od 1. ledna do 31. března: Požádáte-li o přeregistraci v tomto období, stanete se klientem nové pojišťovny 1. července.
- Od 1. července do 30. září: Požádáte-li v tomto termínu, přechod k nové pojišťovně proběhne 1. ledna následujícího roku.
Další změnu pak můžete provést až po 12 měsících. Pokud jednáte za nezletilého nebo nesvéprávného, změnu musí zařídit zákonný zástupce nebo opatrovník.
Co se děje s průkazy zdravotního pojištění?
Jakmile se stanete klientem nové pojišťovny, dostanete nový průkaz pojištěnce (Evropský průkaz zdravotního pojištění – EHIC). Měli byste ho dostat nejpozději 14 dní před datem, kdy začne pojistný vztah platit. Starý průkaz je pak potřeba vrátit do 8 dnů od přechodu k nové pojišťovně.
Proč to nejde hned?
Zdravotní pojišťovny mají na zpracování vaší přihlášky tři měsíce. Tato doba slouží k tomu, aby se zajistila správná evidence a vyúčtování zdravotní péče, které se ale často vykazují kvartálně. Je to tedy nejen organizační opatření, ale i způsob, jak zaručit, že bude vše správně zpracováno.
Koho informovat o změně?
O změně zdravotní pojišťovny není nutné informovat vaši starou pojišťovnu, ale určitě byste měli o této změně informovat svého zaměstnavatele, aby mohl správně odvádět zdravotní pojištění. Stejně tak je důležité to oznámit všem lékařům, které navštěvujete, aby věděli, komu mají vykazovat své výkony.
Co když si změnu rozmyslíte?
Pokud jste se rozhodli pro změnu, ale v průběhu tří měsíců čekání si to rozmyslíte, může nastat problém. Pojišťovna totiž nemá povinnost vaši přihlášku stornovat, takže tuto změnu vždy dobře zvažte.
Změna zdravotní pojišťovny není krok, který byste měli brát na lehkou váhu. Vyplatí se zvážit všechna pro a proti, porovnat nabídky a zjistit, co která pojišťovna nabízí. A když už se pro změnu rozhodnete, je dobré vědět, jak to udělat správně a včas.
Autor: Věra Danielová, hlavní metodička Zdravotní pojišťovny ministerstva vnitra; Štěpánka Trnková redaktorka portálu Zdraví jako vášeň