Přejít k hlavnímu obsahu
jarní vášeň pro zdravé tělo
16. 3. 2021
Zdravý životní styl Jarní vášeň pro zdravé tělo

Jarní vášeň pro zdravé tělo – rozhovor s Dr. Giannou Conti

Jarní probouzení, protáhnutí, nabírání síly, zbavování se následků zimního útlumu. Rady od lékařky se hodí.

Když máme své zdraví jako vášeň, měli bychom k němu přistupovat chytře. Proto jsme se zeptali naší spolupracovnice doktorky Gianny Conti, odbornice na zdravotní prevenci, autorky mnoha článků na našem webu a zastánkyně „smart“ přístupu ke zdraví. Poradí nám, jak chytře na jarní období. 

  • Paní doktorko, jak se vzbudit ze „zimního“ spánku? 

Sluncem a vzduchem. Barvami a vůněmi. Pohybem a jídlem. To je totiž to, co tisíce let instinktivně používají zvířata a jak se probouzeli do jara i naši otcové a dědové.

  • Jak na to, když jsme teď všichni pod tlakem pandemie, pohybu máme málo a na slunci být ještě tolik nemůžeme? 

V tom je ale kouzlo lidského těla. I malé změny, které kolem sebe a ve svém režimu provedeme, mají velký dopad na naše duševní i tělesné rozpoložení. Někdy stačí vyvětrat, rozhýbat se po vzbuzení, dát si vlažnější sprchu nebo opláchnout obličej studenou vodou. Malé změny, velký dopad na naši psychiku. 

  • Máte nějaké pravidlo, doporučení pro probouzení ze zimního spánku? 

Neblbnout. Nezkoušet tělo radikálními dietami, neplánovat si hned od počátku cíle typu ultramaraton, pokud jsme doposud pouze leželi u televize. I malé změny mohou znamenat velký úspěch.

  • No, teď se asi hodně z nás potýká s kily navíc.

To máte pravdu. Ale pokud tělu chybí některé z vitaminů, minerálů, nemá dostatek kvalitních bílkovin, ani proces hubnutí nemůže začít. Nemluvě o tom, jak si zahráváme se svou imunitou.

  • Máme tedy něčeho jíst víc, abychom hubli? 

Nemusíme jíst víc, musíme jíst jinak. Pokusme se každý den udělat malou úpravu v jídelníčku celé rodiny. Čerstvé bylinky, syrová zelenina, hodně zrníček v pečivu, pěstujme si klíčky, pažitku, řeřichu. A přidejme hodně vaječných pokrmů. 

  • Paní doktorko, co nám po zimě chybí? 

Nejsou to jenom vitaminy. Chybí nám také různé stopové minerály a mikronutrienty. Jejich nedostatek poznáme, když se nám začnou například lámat nehty a vlasy, svědí nás suchá kůže, máme různé ekzémy po těle. Na to platí chytrá strategie – přidat si do denního jídelníčku jedno ovocné nebo zeleninové smoothie. 

  • A máte chytrou strategii, jak „podstrčit“ smoothie těm, kdo mají své zaběhnuté stravovací návyky a neradi je mění?

Byli byste překvapeni, jak si třeba senioři, kteří většinou neradi své návyky mění, ovocné nebo zeleninové smoothie rychle oblíbí. Zkusili jste jim ho někdy dát ochutnat? Budete překvapeni, jak rychle tuto změnu akceptují. I pro ně jde o lehko stravitelné, bezproblémové jídlo, které jim dodá hodně vitaminů a vlákninu. Mají to jako odpolední dezert nebo sladké jídlo. Možná zvolme spíše hustější konzistenci a připravme jim ho místo nápoje jako dezert nebo kaši.

  • Jako lékařky se vás zeptám, jsou s jarem spojeny nějaké charakteristické nemoci?

Ano, i přes všechen optimismus spojený s nástupem jara si pořád musíme dávat pozor na typické „jarní“ nemoci. Na jaře obvykle tělo ještě nedovede dobře přenastavit tepelnou regulaci, proto častokrát podceníme oblečení a prostě a jednoduše nachladneme. Sezonně se zvyšuje počet lidí, kteří trpí žaludečními potížemi s nadbytečnou produkcí kyseliny a refluxem. S rozpohybováním těla také souvisí nárůst bolestí kloubů a páteře. 

  • Na prevenci bychom měli myslet po celý rok, ale je něco, na co obzvlášť na jaře nezapomenout?

Skvělý nápad je proočkovat celou rodinu sérií očkování proti klíšťové encefalitidě. Vzpomeňme si také, kdy nám praktický lékař naposledy píchl „tetanovku“. A ženám speciálně připomínám, aby nezapomněly na návštěvu svého ženského lékaře, jen pro jistotu, že je všechno v absolutním pořádku. 

  • A co nějaká jarní rada na závěr? 

Možná to vyzní banálně, ale pro samou sebekontrolu a měření své kondice chytrými náramky, aplikacemi a krokoměry si často nevšímáme, jak se příroda probouzí a jak krásně všude kolem nás je. Nadšená a spokojená mysl je v této době možná ještě důležitější než zaručeně přesný jídelníček a dodržený počet kroků. Nezapomínejme si jaro s jeho krásou prostě užít. 
 

MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

 

Gianna Conti

 

Aktuálně

hubnoucí polévka Hubnutí Jarní vášeň pro zdravé tělo

Super dietní zeleninová polévka podporující hubnutí

Najde se dost lidí, kteří si stěžují, jak je náročné držet se pravidel zdravého životního stylu. Jedním z argumentů je, že jim to zabírá příliš velké množství času. Omyl. Příprava zdravého jídla nevyžaduje nákup potravin v úzce specializovaných obchodech a přípravou jídla určitě nestrávíte víc času, než je obvyklé. Recept na dietní polévku to potvrzuje.