Přejít k hlavnímu obsahu
Když funguje tělo, získáváte mnohem víc
12. 11. 2020

Když funguje tělo, získáváte mnohem víc

Kdo by nechtěl mít dokonale vysportovanou postavu, být v perfektní kondici a užívat si aktivního života na plný plyn.

Může to už znít leckdy jako klišé nebo skoro jako zaklínadlo. Ale nemělo by, protože když funguje tělo, získáváte ještě mnohem víc – větší sebevědomí, mnohem lépe překonáváte překážky a deprese jsou pro vás zcela neznámým pojmem. Žít zdravě, hýbat se – to se zkrátka vyplatí.

Na začátku je většinou touha po změně. Někdo chce ubrat pár kilogramů nadváhy, jiný zase vystoupat několik pater po schodech bez zadýchání, další třeba každý den uběhnout pár kilometrů. Ruku na srdce, kolik z nás si už – a často nejen jednou – dalo předsevzetí, že zhubnou deset kilo, nebo že si vyrýsují postavu do plavek či uběhnou aspoň půlmaraton, když ne rovnou maraton. A nakonec z toho nebylo nic. Stručně řečeno, nemusíte mít žádný konkrétní cíl.

Měňte věci krok za krokem

Lepší než si dávat rovnou nějaké akční cíle je jít na to krok za krokem. Postupně měnit své zvyky a zaběhlé věci. „Naordinovat“ si nejprve cvičení či nějakou pohybovou aktivitu dvakrát třikrát týdně. A postupně přidávat. Změna se ale musí týkat i dalších věcí – třeba stravování. Je důležité zařadit do svého jídelníčku zeleninu, omezit cukry a sladké nápoje. Nemusí to být najednou, ale opět postupně. A hlavně nepovolit. Na druhou stranu, když tu a tam zahřešíte, svět se nezboří. Jen se to nesmí stát pravidlem. Stres nesmí být průvodcem změn!

Startovní čára se u každého liší. Jiná je u dvacetiletého a jiná u šedesátiletého člověka. V obou případech ale platí pro oba, že důležité je začít a nenechat se zviklat výmluvami typu, že nemám čas, chybějí mi peníze nebo že nejsem zdravotně úplně v pořádku. Důležité je vybrat si vhodný druh pohybu. Stačí i pravidelná chůze. Ostatně při hodině svižné chůze denně nejenže nějaké to kilo klidně uberete, ale ještě vylepšíte svůj oběhový systém i svou fyzickou kondici.

A když nemáte celou hodinu nebo dvě pro aktivní procházku, třeba kvůli práci, není problém si pohyb rozdělit na úseky. Do práce a z práce můžete jít pěšky, nebo vystoupit o stanici tramvaje či autobusu dřív. Zrušit výtahy a pohybovat se pěkně po svých.

Hýbejte se i odpočívejte

Pohyb by se měl stát vaší každodenní náplní. V různých podobách podle toho, co je vám nejbližší. Běhání, jízda na kole, in-linech, cvičení doma nebo ve fitnessu, tenis, badminton… Možností se nabízí spousta, stačí si vybrat. A značka ideál je kombinovat více pohybových aktivit. A jak už zaznělo, zároveň s pohybem je dobré také změnit stravovací návyky – zařadit místo obvyklé přílohy jen zeleninu, pít čistou vodu. A zrovna tak se naučit odpočívat a zdravě spát.

Pokud vytrváte, změny velice záhy uvidíte i pocítíte sami. A nejen na své postavě a fyzické kondici. Dobrý fyzický stav a kvalitní stravování se projeví nejen na těle, ale obrazně řečeno i na duši.

Pohyb a kvalitní a zdravé jídlo mají další přidané hodnoty – zvyšují odolnost organismu, odbourávají únavu a jsou tou nejlepší prevencí proti nemocem. Jak se vylepšuje vaše postava a „čistí hlava“, zvyšuje se i vaše sebevědomí. Najednou se nebudete stydět vyrazit ven v plavkách nebo chytat dech po několika schodech. Získáte sebevědomí i v tom, že sami sebe přesvědčíte, že dokážete překonávat překážky. A není to jen o svalech a fyzické kondici. A když se cítíte dobře, máte pocit, že nic není nemožné. Sami si tím otevíráte další a nová, dříve zapovězená „vrátka“.

Jak a proč v kondiciChcete vypadat a cítit se dobře?

  1. Najděte si svůj druh pohybu
  2. Pravidelně se hýbejte
  3. Jezte a pijte zdravě
  4. Nestresujte se
  5. Nesmiřte se s „pneumatikou“
  6. Odpočívejte a dobře spěte