Přejít k hlavnímu obsahu
o zdravé duši
2. 12. 2021
Duševní zdraví Zimní vášeň pro zdravou duši

Povídání o zdravé duši

Všichni chceme být zdravějšími verzemi sebe sama a zlepšit svou celkovou kondici. Většinu času ale máme tendenci soustředit se pouze na tělo a fyzické zdraví. I když je to velmi důležité, není to jediná složka správného fungování našeho organismu.

Abychom dosáhli trvalého zdraví, musíme pochopit důležitost těla, mysli a duše a také to, jak spolupracují na budování naší celkové tělesné pohody. Zdravé tělo nás udržuje v dobré kondici a aktivní. Zdravá mysl nám přináší soustředěnost, pozorné vnímání, motivaci a angažovanost. A konečně zdravá duše nás udržuje naplněné a spokojené.

Když se zaměříte na tyto oblasti, rozhodně to zlepší vaše fyzické zdraví a psychickou pohodu. 

Systém tří mozků

Spojení mezi myslí, tělem a duší je nyní již vědecky podloženým faktem. Výzkum ukazuje, že máme skutečně tři oddělené sítě neuronových drah, které vedou k hlavě, střevu a srdci. Těm se přezdívá tři mozky, protože všechny jsou samostatně schopné ovládat, jak se cítíme a jak reagujeme.
Proto je nesmírně důležité pečovat o každý „mozek“, aby byla zajištěna optimální pohoda. Musíme se starat o naše duševní zdraví, abychom udrželi soustředění a jasnou mysl. Je potřeba rozvíjet pozitivní a blízké vztahy, abychom živili své duchovní a emocionální zdraví. A samozřejmě je potřeba sledovat, co vkládáme do našeho těla a jak ho používáme k zajištění fyzické pohody.

Je to křehká rovnováha. Pokud je naše fyzické zdraví v pořádku, ale naše duševní nebo duchovní stránka strádá, tělesné zdraví bude nakonec ovlivněno vlivy snížené motivace, nespokojenosti a pocity nedostatečné smysluplnosti života. Stejně tak špatné fyzické zdraví ovlivňuje naši osobní spokojenost, psychickou rovnováhu a duševní stav.
 

To je důvod, proč je důležité pochopit význam rolí, které má nejen tělo, ale především naše mysl a duše, a identifikovat způsoby, jak si zlepšit a udržet zdraví a pohodu v těchto oblastech.

MYSL

Stres je všude a s tím, jak se život stává náročnějším, je nesmírně důležité, abychom věnovali pozornost našemu duševnímu stavu. Zaměření na „výživu mysli“ a podporu našeho duševního zdraví může zlepšit celý náš život, harmonizovat pocity, pomoci nám mít uspokojivé vztahy a optimistický pohled do budoucnosti.

Jak udržet svou mysl zdravou? 

  • Neignorujte známky stresu, přetížení či bezmoci. Pokud se vám nedaří vypořádat se s tlaky života, nestyďte se o svém problému mluvit a v případě potřeby vyhledejte odbornou pomoc.
  • Udělejte si čas. Naplánujte si každý den určitý čas, který je jen pro vás a který využijete přesně podle své nálady. Poslouchejte hudbu, přečtěte si článek, jděte na procházku, meditujte nebo si vychutnejte kávu, myšlenkami daleko od stresu běžného života.
  • Spěte dostatečně dlouhou dobu. Spánek dobíjí naši mysl, pomáhá nám soustředit se a jasně přemýšlet. Nejlepší je stanovit si přesný spánkový režim a následně jej dodržovat každý den, abyste si zajistili dostatek kvalitního odpočinku, který vaše mysl potřebuje.
  • Buďte otevřeni sebezdokonalování. Zúčastněte se nějakého zajímavého workshopu, vyzkoušejte online učení, zajděte na kurz malování či jiných tvůrčích činností nebo vyhledejte konkrétní radu, abyste zlepšili své dovednosti a zvýšili svou důvěru v sebe sama i v okolní svět.

DUŠE

Duchovní zdraví bývá často opomíjeno. Přitom bez něj nemůže být skutečné duševní zdraví. Máme pro vás několik doporučení, jak účinně zlepšit zdraví a pohodu vaší duše.
 

Duchovní stránka je víc než náboženství nebo víra. Zahrnuje identifikaci našeho smyslu, účelu a směru v životě a také rozpoznání toho, co nám přináší radost a pochopení, jak najít trvalou spokojenost.

  • Buďte otevřeni poznávání nových lidí. Spojení s ostatními otevírá naši mysl novým myšlenkám a seznamuje nás s alternativními způsoby života, které oživují duši.
  • Změňte své prostředí. Projděte se venku, poseďte si v kavárně, zkuste pracovat z domova nebo naopak vyjeďte do zahraničí. Změna rutiny vždy přináší novou zkušenost, která může pomoci zvýšit vaši spokojenost, motivaci a pocit smysluplnosti vašeho života.
  • Dopřejte si své vášně. Udělejte si čas na hudbu, umění, turistiku, vaření a pečení, jízdu na kole, běh – zkrátka cokoliv, co živí vaši duši a dělá vás šťastnými.
  • Buďte k sobě laskaví. Dovolte sami sobě vzít si volno, udělat si pauzu, abyste nebyli produktivní každou sekundu dne. Žijte v přítomném okamžiku a dejte své duši šanci dýchat.

Uvidíte, že když se začnete zabývat potřebami své duše, věnovat pozornost svému psychickému rozpoložení, pocitům a emocím, může se změnit celý váš život. 

Protože bez zdravé duše nikdy nemůže být zdravé tělo, nezapomínejte o ni neustále pečovat. Dosáhnete celkově lepšího zdraví a do vašeho života se vrátí spokojenost a štěstí.
 

Aktuálně

zbavte se stresu Duševní zdraví Zimní vášeň pro zdravou duši

Zbavte se každodenního stresu pomocí metody všímavosti

V dnešní době je velmi obtížné soustředit se a prožívat život v právě přítomném okamžiku. Každodenní trénink a praktikování metody všímavosti vám pomůže nepodlehnout neustálému tlaku okolí, povede vás po cestě k sobě samým, ke své duši a k tomu, abyste se úspěšně vyhnuli stresu a dokázali se soustředit jen a jen na sebe a na okamžik, který právě prožíváte.