Přejít k hlavnímu obsahu
zdraví zaměstnanců
21. 7. 2021
Na zdraví se musí chytře

Zdraví zaměstnanců je základ

Zdraví zaměstnanci znamenají zdravou firmu. ZP MV ČR nabízí všem velkým zaměstnavatelům spolupráci a podporu zejména preventivních programů. Proto, chcete-li mít efektivní firmu, tedy zdravé a spokojené zaměstnance, je tady řešení.

ZP MV ČR pomáhá se zdravím zaměstnanců

Příkladem úspěšné spolupráce velké firmy a zdravotní pojišťovny ZP MV ČR je firma Albert. 

Ta již před pandemií pochopila, jak je zdraví zaměstnanců důležité, jak nákladná je podpora nemocných zaměstnanců a jak problematická je strategie fungování sítě prodejen v obdobích sezonních onemocnění, a proto se rozhodla ve spolupráci se ZP MV ČR připravit dlouhodobý program prevence zdraví pro své pracovníky.

V době koronavirové epidemie patří zaměstnanci prodejen mezi pracovníky v takzvané „první linii“, tedy ty, kdo jsou ve styku s osobami potencionálně nakaženými či nemocnými. A právě tady se vyplácejí zkušenosti, které už firma Albert s ochranou zdraví zaměstnanců načerpala dříve.

Strategie prevence se vyplácí

Zaměstnanecká politika firmy Albert v oblasti zdravotní péče stojí na spolupráci se ZP MV ČR už 5 let. Dřív firma, stejně jako většina ostatních zaměstnavatelů, platila pouze zdravotní pojištění v rámci zákonem stanovené povinnosti, ale neposkytovala žádné benefity. To se změnilo, protože vedení firmy pochopilo, že zdraví zaměstnanci tvoří zdravou a úspěšně fungující firmu.

Koncepci, jak pracovat se zdravím zaměstnanců, ovšem není tak snadné připravit, a proto se Albert obrátil na odborníky z pojišťovny ZP MV ČR, kteří nejlépe vědí, kolik stojí nemocný zaměstnanec, ale také to, jak a čemu všemu se dá zabránit vhodnou a dobře cílenou prevencí tak, aby se naplnila strategie takzvané „zdravé firmy“.
Už před koronavirem tady byla sezonní onemocnění, zejména chřipkového charakteru, a už tehdy firma Albert nabízela svým zaměstnancům podporu pro očkování proti chřipce. Následně se změnilo zaměření očkování, ale sezonní nemoci tu budou stále a nutnost jejich prevence také.

Dny zdraví a prevence

Společnost Albert pořádá pro své zaměstnance Dny zdraví a prevence, kde se každý zaměstnanec může dozvědět zajímavé informace o zdravém životním stylu, o zdravém stravování a podobně. Své vědomosti pak zaměstnanci mohou předávat i zákazníkům, což je nedílnou součástí business strategie firmy.

Hlavním cílem ale zůstává snížení nemocnosti. Jelikož má Albert téměř 20 000 zaměstnanců, je těžké vytvořit koncepci vzdělávání v oblasti zdraví a prevence tak, aby se dostala ke každému z pracovníků, a to bez astronomických nákladů. Zde opět vyšly najevo výhody spolupráce velkého zaměstnavatele a odborníků z pojišťovny ZP MV ČR. Oba subjekty společně vytvořily efektivní systém prevence, který je reálný i ve finanční podobě.

Jedná se například o formu kampaní, například zmiňované Dny zdraví a prevence přinesly velmi pozitivní výsledky, ale snad ještě větší a účinnější dosah mají webináře. Zatím proběhly dva – první se věnoval pitnému režimu, který je u zaměstnanců na prodejnách či ve skladech velmi důležitý, druhý zmiňoval téma dentální hygieny.
Další webináře se připravují, určitě proběhne téma Kůže a její onemocnění, a to nejen z důvodu současných slunečných dnů, ale především kvůli tomu, že zaměstnanci jsou povinni mít respirátor na obličeji celé dlouhé hodiny, což se na stavu pokožky výrazně podepisuje.

„Zdravotně zodpovědná firma“

Jelikož firma Albert dbala na preventivní zdravotní bonusy pro své zaměstnance ještě před pandemií, ve chvíli, kdy se začaly porůznu objevovat návody, jak si mýt ruce, zaměstnanci firmy Albert už byli přesně informovaní právě díky preventivním programům. A přesně to je cílem prevence – předcházet onemocněním včas a efektivně. Proto partnerství společnosti Albert a ZP MV ČR bude pokračovat bez ohledu na pandemii a její případný konec.

Bez prevence nemocnosti zaměstnanců se dnes už neobejde žádná velká firma. Co tedy doporučit zaměstnavatelům, kteří chtějí mít zdravotně zodpovědnou firmu? Patří sem:

  • všechny typy preventivních programů, nejlépe takové, které navrhnou odborníci,
  • podpora očkování proti onemocnění covid-19, ale též očkování proti chřipce či dalším onemocněním,
  • podpora zdravého životního stylu – firma Albert například zaměstnancům nabízí zdravé potraviny za zvýhodněnou cenu,
  • nabídka on-line lékařské služby.

Možností je určitě víc, ale jako inspirace je partnerství společnost Albert a ZP MV ČR skvělé. Každý zaměstnavatel by se měl zamyslet nad tím, kolik ho stojí nemocní zaměstnanci a zda není lepší investovat do zdravotní prevence. Protože zdraví firmy závisí pouze na zdraví jednotlivých zaměstnanců.

Firma Albert je výjimečná v tom, jak brzy si její vedení uvědomilo, že celek je pouze tak silný jako jeho nejslabší článek a že investovat do zdraví zaměstnanců se prostě vyplatí. A to nejen finančně.
 

Aktuálně