(NE)Kašlete na něj aneb Pravidla kašlání pro chytrou rodinu

(NE)Kašlete na něj aneb Pravidla kašlání pro chytrou rodinu

KAŠLI NA NĚJ! Vlastně ani nevím, kolikrát jsem v útulné kavárničce nebo u sklenky vína vyřkla tuto frázi, abych utěšila svou ubrečenou kamarádku, spolužačku, sestřenici nebo kolegyni z práce, která naprosto nezvládala fakt, že ji její důvěrný přítel nebo partner už zase určitě podvádí nebo jí asi posté lže. Pravda je, že čím více životních zkušeností mám, tím méně se míchám do soukromých záležitostí někoho jiného. Takže ani vám neporadím, na koho kašlat. O to raději vysvětluji, co vlastně kašel je, a radím, jak kašlat.

Kašel je jedním ze základních příznaků onemocnění spojených s dýchacím systémem, dost často je i projevem komplikací jiných vážnějších nemocí, především srdečních nebo metabolických nemocí. Ale neměli byste se tohoto příznaku bát. Kašel je totiž reflexivní a moudrou obrannou reakcí těla na dráždivý podnět někde v dýchací soustavě. Tělo se snaží zbavit překážky, odstranit prach, hlen nebo vlastní odumřelé buňky zasažené viry nebo bakteriemi.

Dýchací soustava je pro boj s infekcí vybavena mnoha mechanismy, a i když by se mohlo zdát, že v prvních hodinách od vypuknutí rýmy, chřipky a jiných dýchacích infekcí nás pálí jen nos, hrdlo a průdušky, ozve se poměrně rychle dráždivý suchý kašel a ten postupně přejde do vlhkého. Naše tělo totiž několikanásobně zvýší produkci hlenu v dýchacích cestách, někdy až desetinásobně, pokryje celou plochu dýchacích cest, doslova obalí všechny prašné částice, odumřelé buňky sliznice aobranné imunitní buňky, které vycestovaly, aby pozabíjely viry a bakterie. Toto nahromadění hlenu pak také dráždí dýchací cesty ke kašli.

Druhy kašle

Kašel můžeme dělit podle mnoha měřítek, protože může trvat krátce (po dobu infekce dýchacích cest), déle (jako doprovodný příznak mnoha onemocnění) nebo jednorázově při náhlém vdechnutí prachu nebo malého předmětu. Dělení na akutní a chronický kašel a další podrobnější rozdělení patří jednoznačně do kompetence vašeho ošetřujícího lékaře. Pro domácí terapii vám ale postačí základní dělení: na suchý a vlhký kašel.

Dráždivý – tzv. „suchý“ – kašel je projevem podráždění dýchací soustavy (bez ohledu na druh infekce). Je také doprovodným příznakem virových a některých bakteriálních nemocí. V naprosté většině případů se během dvou až tří dnů od vypuknutí infekce mění na kašel produktivní, tzv. „vlhký“.

Kašel

Jak kašlat

Nikdo z nás se nevyhne situaci, kdy musíme na pochůzky, i když nám zrovna vypuklo akutní onemocnění. Občas prostě musíme i jako nemocní na nákupy, do práce, cestovat městskou hromadnou dopravou nebo se jen dopravit k našemu lékaři a do lékárny. Zde je velmi dobré naučit se pár pravidel „slušného“ kašlání.

Pravidla slušného kašlání:

  1. Nikdy nekašlete přímo „do tváře“ jiné osoby, ani v přeplněném autobuse. Odkloňte hlavu jiným směrem.
  2. Kašlete tzv. „do rukávu“. Pokud to jde, ještě před odkašláním dejte před sebe předloktí, rukáv bundy nebo svetru.
  3. Je-li to možné, přidržujte si před ústy papírový ubrousek. Odhazujte jej ihned po použití. Nikdy jej nedržte v dlani při podávání rukou nebo placení, přenášíte tím infekci na jiné.
  4. Rozhodně se nesnižujte k vyprázdnění obsahu svých průdušek na pozemní komunikace. Je to tak nechutné a nespolečenské, že o tom ani nemusíme mluvit.
  5. I když se říká, že hlen musí ven, neznamená to, že to nutně musíte udělat. Polknutím se obsah dýchacích cest dostane do žaludku, kde jej žaludeční šťáva s kyselinou chlorovodíkovou rychle zvládne.
  6. V chladném počasí si kryjte dýchací cesty šálou či šátkem. Předejdete tak dráždění a rychlému vysychání dýchacích cest.
  7. Pokud máte dráždivý kašel a nemáte možnost vzít si lék proti kašli, rozhodně si dejte nějaké cucavé pastilky nebo žvýkačku. Zvlhčíte tím přirozeně, svými vlastními slinami, dýchací cesty. Navíc mnohé z těchto pastilek mají samy tlumivé a hojivé přísady.
  8. Jak nejčastěji je to možné, pijte, ideálně teplé nebo vlažné a neperlivé nápoje.
  9. I když je mrazivý zimní vzduch daleko lepší než smog všude na ulici, takže neškodí občas kancelář a byt vyvětrat, dbejte na zvlhčení místnosti odpařovačem nebo vlhkými ručníky.
  10. Přírodní esenciální oleje, mentol, cypřiš, levandule, eukalyptus, citrusové a lesní vůně, přidané do difuzéru nebo jen do vonné lampy, čistí vzduch a tlumí dráždění dýchacích cest.

Terapie kašle dostupnými prostředky

Podle druhu kašle a stadia nemoci můžete buď tělu ulevit a dopřát odpočinek, nebo můžete podpořit vykašlávání. Ideální je, když uděláte podle vývoje nemoci oboje. Pokud vás kašel trápí, celé hrdlo škrábe, při pokusu o vykašlání spíše sípete nebo zrudnete, nasaďte antitusika, tedy léky, které centrálně, na úrovni mozku, tlumí kašel. Jsou dobré na noc, abyste se nerušeně vyspali. Dále je dobré je používat u dětí, seniorů a všech, kdo trpí vysokým krevním tlakem a srdečními problémy, kvůli kterým by kašel byl příliš vysilující. Vždy je používejte jen omezenou dobu, dokud je to nezbytně nutné. Poraďte se s lékařem nebo lékárníkem o jejich správném dávkování.

Hned jak cítíte, že se charakter kašle mění na „vlhký“, někdy mu říkáme i produktivní (s vykašláním hlenu), nasaďte úplně jinou léčbu. Obyčejně tomu bývá po jednom dvou dnech od vypuknutí prvních příznaků. Tehdy zase přes den, nejlépe ráno a pak brzy odpoledne, přidejte ke své léčbě expektorancia, jinak i mukolytika. Jsou to kapky, sirupy a šumivé tablety na ředění hlenů, které podpoří přirozený kašlací reflex, kterým se tělo zbaví hlenu a s ním i všeho znečištění, odumřelých buněk a virů. Dýchací cesty se vyčistí, tělo si vytvoří nový čistý hlen, ale po uzdravení zase již jen v množství potřebném pro fungování dýchacích cest. Neberte tyto přípravky nikdy na noc. Tekutý hlen by se přeléval po dýchacích cestách a jakákoli změna jeho polohy by vás dráždila na kašel a budila ze spaní.

Kašel je váš spojenec. Naučte se jej využívat chytře a ve svůj prospěch. Klidně si decentně odkašlete, pokud potřebujete upoutat pozornost například na poradě nebo upozornit manžela, aby se neotáčel za každou sukní. Kašlete, kdykoli se vám zachce, kdykoli vám to pomůže a kdykoli vám to prospěje. Ale rozhodně nekašlete na své zdraví!

Autorka: MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Přečtěte si také

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Shodit nějaké to kilo, které nosíme navíc, to je nikdy nekončící téma. Jak na to? Jak zhubnout? Samozřejmě existuje řada „zaručených“ diet slibujících úbytek váhy, ale lepší cestou je kombinace pohybu a vyvážené stravy. Zkrátka je důležité si hlídat nejen příjem kalorií, ale zrovna tak i jejich výdej. Pravidelný pohyb a sportování jsou klíčem, ale ne každý sport zaručuje vytoužené hubnutí. Jaké sporty jsou tedy pro hubnutí nejlepší?

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Velké procento lidí stráví mnoho času ve strnulé pozici u počítače. Často to bývá i deset hodin denně. Pokud si navíc osvojí nesprávné držení těla a nedělají si pravidelné přestávky na protáhnutí, vyslouží si chronické bolesti zad.