O pečených kůžičkách a vepřových nožičkách

O pečených kůžičkách a vepřových nožičkách

Našim babičkám, dědečkům ani našim rodičům ještě před pár lety nikdo nemusel podsouvat léčivé přípravky nebo potravinové doplňky masivní televizní reklamou a plnými regály v lékárnách a drogeriích.

V zimní sezoně byl zcela přirozeně na denním jídelníčku kromě masa také sulc, tlačenka, vepřové nožičky, pečená kolena. Na pečeném bůčku byla křupavá kůžička jednou z největších libůstek a na každého se nedostalo. Koleno se obralo vždy až po kost. Ovárky byly u každé zabijačky a nikdo se nerozpakoval sníst maso i se šlachami a kůžičkami. Husy, kachny a kuřata se jedly zásadně i s kůžičkou, dokřupava vypečenou.

Kromě svalových bílkovin se tak do těla dostalo i hodně kolagenu, jednoho ze základních kamenů našich tkání, a to v nejpřirozenější formě. A když jsme u tradiční stravy našich předků, tak zmiňme také domácí sýry, tvaroh a kysané mléčné výrobky, které zajišťovaly dost minerálů pro silné kosti. Vajíčka, kvasnice i kváskové chleby dodávaly další cenné vitaminy, antioxidanty a zdravý cholesterol. Husté zeleninové omáčky a luštěninové polévky dodaly zase dost energie pro pohyb. Ovoce a čerstvá zelenina se postaraly o vitaminy a vlákninu, cibule a česnek zase o přírodní dezinfekci střev. A co nezvládly, jistě sem tam napravil panáček pálenky. Vínko a pivko našim předkům usnadnilo trávení a zlepšilo náladu. Pole, vinohrad a les zase zajistily dostatek pohybu, který udržoval svaly a kloubní pouzdra dobře prokrvené a v přiměřené kondici. A tím se zase dostáváme ke kloubní výživě.

Náš jídelníček se za poslední roky hodně změnil, podléhá hodně reklamám, dietním trendům a módě. Některé – zejména šlachovité a želatinové – součásti výživy téměř vymizely z naší stravy. Úbytkem bílkovin a přirozených zdrojů kolagenu ve stravě i úbytkem pohybu se přirozené zásobování velkých kloubů zhoršuje a dostáváme se do pasti chronické bolesti, zhoršené pohyblivosti kloubů, snížení objemu kloubní tekutiny, opotřebení chrupavek a obranné až zápalové reakce kloubního pouzdra.

Na rozdíl od tvrzení v tiskových a televizních reklamách se v běžném životě i teď vyplatí k výživě přistupovat se zdravým selským rozumem. Nemusíme hned vykoupit lékárnu a donést domů plnou tašku zvířat (tak se hodně kloubních potravinových doplňků jmenuje). Nejsem vůbec proti nim. Naopak, jejich pomoc možná budeme někdy v budoucnu potřebovat a pak si je tedy kupme.

Ale dávno předtím, než si je koupíme, můžeme pár receptů našich babiček oprášit a znovu si je přidat do běžného jídelníčku. A vůbec nevadí, že se nevrátíme úplně ke všemu. Nemusí to být hned pečená kůrčička nebo prasečí nožička. Zdraví našich kloubů posílí také pravidelně konzumovaný aspik, huspenina nebo sulc, ale i sladké ovocné želé. Vraťme si do stravy cokoli, co našemu tělu dodá kolagen a zároveň bude chutnat celé rodině. Poděkují nám nejen klouby, ale i vlasy, nehty, kůže a ohebná páteř. 

Autorka: MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Přečtěte si také

3 důvody, proč seknout s kouřením

3 důvody, proč seknout s kouřením

Se silvestrovskou půlnocí nechat za zády i krabičku cigaret, to patří k jednomu z nejčastěji jmenovaných novoročních předsevzetí. S odvykáním ale můžete začít kdykoliv. A tady je pár dobrých důvodů, proč dát tomuto zlozvyku nadobro sbohem.

Nejde o kalorie, jde o čas. Přerušovaný půst pomůže v hubnutí

Nejde o kalorie, jde o čas. Přerušovaný půst pomůže v hubnutí

Postit se můžeme kdykoli během roku. Obzvlášť vhodné je ovšem brzké jaro, kdy unavený organismus potřebuje načerpat nové síly do další části roku. Vyhněte se dietám, které většinou vedou k jo-jo efektu, a vyzkoušejte přerušovaný půst. Nemusíte počítat kalorie, jen hodiny. A není to vůbec složité.