O pečených kůžičkách a vepřových nožičkách

O pečených kůžičkách a vepřových nožičkách

Našim babičkám, dědečkům ani našim rodičům ještě před pár lety nikdo nemusel podsouvat léčivé přípravky nebo potravinové doplňky masivní televizní reklamou a plnými regály v lékárnách a drogeriích.

V zimní sezoně byl zcela přirozeně na denním jídelníčku kromě masa také sulc, tlačenka, vepřové nožičky, pečená kolena. Na pečeném bůčku byla křupavá kůžička jednou z největších libůstek a na každého se nedostalo. Koleno se obralo vždy až po kost. Ovárky byly u každé zabijačky a nikdo se nerozpakoval sníst maso i se šlachami a kůžičkami. Husy, kachny a kuřata se jedly zásadně i s kůžičkou, dokřupava vypečenou.

Kromě svalových bílkovin se tak do těla dostalo i hodně kolagenu, jednoho ze základních kamenů našich tkání, a to v nejpřirozenější formě. A když jsme u tradiční stravy našich předků, tak zmiňme také domácí sýry, tvaroh a kysané mléčné výrobky, které zajišťovaly dost minerálů pro silné kosti. Vajíčka, kvasnice i kváskové chleby dodávaly další cenné vitaminy, antioxidanty a zdravý cholesterol. Husté zeleninové omáčky a luštěninové polévky dodaly zase dost energie pro pohyb. Ovoce a čerstvá zelenina se postaraly o vitaminy a vlákninu, cibule a česnek zase o přírodní dezinfekci střev. A co nezvládly, jistě sem tam napravil panáček pálenky. Vínko a pivko našim předkům usnadnilo trávení a zlepšilo náladu. Pole, vinohrad a les zase zajistily dostatek pohybu, který udržoval svaly a kloubní pouzdra dobře prokrvené a v přiměřené kondici. A tím se zase dostáváme ke kloubní výživě.

Náš jídelníček se za poslední roky hodně změnil, podléhá hodně reklamám, dietním trendům a módě. Některé – zejména šlachovité a želatinové – součásti výživy téměř vymizely z naší stravy. Úbytkem bílkovin a přirozených zdrojů kolagenu ve stravě i úbytkem pohybu se přirozené zásobování velkých kloubů zhoršuje a dostáváme se do pasti chronické bolesti, zhoršené pohyblivosti kloubů, snížení objemu kloubní tekutiny, opotřebení chrupavek a obranné až zápalové reakce kloubního pouzdra.

Na rozdíl od tvrzení v tiskových a televizních reklamách se v běžném životě i teď vyplatí k výživě přistupovat se zdravým selským rozumem. Nemusíme hned vykoupit lékárnu a donést domů plnou tašku zvířat (tak se hodně kloubních potravinových doplňků jmenuje). Nejsem vůbec proti nim. Naopak, jejich pomoc možná budeme někdy v budoucnu potřebovat a pak si je tedy kupme.

Ale dávno předtím, než si je koupíme, můžeme pár receptů našich babiček oprášit a znovu si je přidat do běžného jídelníčku. A vůbec nevadí, že se nevrátíme úplně ke všemu. Nemusí to být hned pečená kůrčička nebo prasečí nožička. Zdraví našich kloubů posílí také pravidelně konzumovaný aspik, huspenina nebo sulc, ale i sladké ovocné želé. Vraťme si do stravy cokoli, co našemu tělu dodá kolagen a zároveň bude chutnat celé rodině. Poděkují nám nejen klouby, ale i vlasy, nehty, kůže a ohebná páteř. 

Autorka: MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Přečtěte si také

Zdraví do hrsti

Zdraví do hrsti

Vzít rozum do hrsti je často používané rčení. Říkáme tím světu, že jsme nějakou nečekanou životní situaci vyřešili logicky, účelně a dobře. Pokud stejně přistoupíme ke svému tělu a začneme o svém zdraví uvažovat rozumně, nebudeme potřebovat mnoho léků, potravinových doplňků a rozličných pomůcek, které se nám neustále nabízejí prostřednictvím médií. Vybereme pro sebe pouze to, co nám opravdu posílí zdraví, nebo to, čeho se nám v naší výživě nedostává.

Nebojte se novoročních předsevzetí: Víme, jak na ně!

Nebojte se novoročních předsevzetí: Víme, jak na ně!

Dříve než odbily poslední vteřiny starého roku a vy jste pozvedli sklenku perlivého sektu na zdraví a štěstí tomu novému, vás jistě napadlo, s jakými předsevzetími ten magický krok přes půlnoční hranici udělat.