Nos – dobrý sluha, zlý pán. O nosní hygieně na jaře

Nos – dobrý sluha, zlý pán. O nosní hygieně na jaře

Jen jsme se zbavili rýmy a nachlazení v zimní sezoně, již máme nosy ucpané znovu. Je vám to povědomé? Nastupuje totiž pylová sezóna. Pár rad, jak lépe chránit svůj nos a správně se o nos a čich starat, najdete i v tomto článku. 

Nos je nejen estetický prvek na našem obličeji. Je pro nás klíčovým prvkem v procesu dýchání. Hraje nezastupitelnou roli ve výběru jídla, předurčuje sympatie nebo antipatie k dalším lidem. Varuje nás před možným nebezpečím otravy nebezpečnými plyny. Díky němu vnímáme vůně a prožíváme intenzivněji své emoce.

Na jaře již sice tak často nepodléháme rýmě a nachlazení, ale naše nosy jsou zarudlé a oteklé díky četným alergiím. I na jaře je proto důležité dbát o sliznici nosu, průchodnost horních cest dýchacích a pravidelně čistit nos od prachu a ulpívajících alergenů.

O nosní hygieně na jaře

Pravidla nosní hygieny

  1. Jemnost: Pro péči o sliznici nosu je vhodné mít jakýkoli sprej s mořskou vodou, Vincentkou nebo sprej s obsahem minerální vody. Zcela nevhodné jsou kapky, které způsobují změny prokrvení cév, vysoce koncentrované solné roztoky, aktivní léčivé přípravky, koncentrované esenciální oleje nebo masti a gely. Všechny tyto léčivé přípravky ponechte až na dobu, kdy budete bojovat se silnou rýmou. Pro nosní hygienu platí: čím jemnější přípravek, tím lépe.
  2. Pravidelnost: Mnoho Evropanů mívá rozprašovač s mořskou nebo minerální vodou v koupelně. U nás je zvykneme skladovat v domácích lékárničkách, ze kterých je vytáhneme teprve tehdy, když již nosem nemůžeme dýchat. Jemný solný roztok ve formě rozprašovače, dvakrát vstříknutý do každé nosní dírky ráno po probuzení, posléze důkladně vysmrkaný do jednorázových papírových kapesníčků, nás zbaví prachu z celé noci. Hned ráno pak začneme lépe dýchat, což velmi brzy pocítíme na celkové denní energii.
  3. Četnost: To, co u zdravého člověka stačí jednou denně, rozhodně neplatí u alergiků. Jestliže tedy o sobě víte, že trpíte alergiemi, mělo by se pár inhalátorů stát vaší povinnou výbavou, bez ohledu na to, jestli jste nebo nejste léčeni tabletami, kapkami, aerosoly, případně inhalátory. Trpíte-li alergiemi na pyly a trávy VŽDY si po příchodu do bytu zvenku pročistěte nos pomocí jemné minerální vody. Prach a pyl zvenku se pak jednoduše vysmrká a vám se v domácím prostředí znatelně uleví. Máte-li potíže s roztoči a domácími alergeny, přidejte k péči o svůj byt i častější péči o svůj nos a používejte nosní hygienu prostě častěji.
  4. Opakování: Nikdy není na škodu naučit děti pravidlu, že nos se čistí nejen smrkáním, ale i pomocí nosních kapek. Navíc, ne vždy se zejména u dětí napoprvé povede vyčistit celý nos. Proto se nebojte opakovat vstříknutí i napodruhé, úleva i splasknutí oteklé sliznice je pak ještě výraznější.
  5. Prevence komplikací: Někdy ani správně provedená a pravidelná nosní hygiena nevyřeší všechny potíže. Pokud si tedy vaši blízcí dlouhodobě stěžují na vaše chrápání v noci, pokud máte pocit, že se přes nos nedostatečně nadechujete, nebo pokud trpíte chronickou rýmou, pořád vám teče z nosu, dýcháte často pusou a vaše řeč je vlastně tak trochu „huhňáním“, vyhledejte svého praktického lékaře nebo se poraďte s odborným lékařem po telefonu.

I u nosu platí staré dobré pravidlo: Nos (a vlastně i čich jako takový) je jako oheň – dobrý sluha, ale velmi špatný pán.

Autorka: MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Přečtěte si také

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování posílí imunitu i vztahy s rodiči

Vaničkování označuje plavání a cvičení s miminky, které má mnoho výhod. V první řadě je pro vaše děťátko velmi prospěšné a příjemné. Můžete ho provádět doma již od neútlejšího věku miminka a nepotřebujete k tomu žádné zvláštní vybavení. Stačí jen velká vana a know-how.

Jak žít zdravě i v dnešní uspěchané době

Jak žít zdravě i v dnešní uspěchané době

Žijeme v uspěchané době. Přestože dobře víte, co a jak dělat správně, najít si čas a prostor jen na sebe, na svou kondici a zdravý život není v našlapaném programu nijak snadné. To samozřejmě přináší i neblahé následky – přibývají kila nadváhy, navíc i zdravotní problémy, ani s tou fyzičkou to není nijak slavné. Co s tím? Nabízíme vám několik způsobů, jak napevno dostat správné návyky do vašeho každodenního programu.