Pro krásu na vánoční trhy

Pro krásu na vánoční trhy

Napadlo vás někdy, že si pro krásu i zdraví můžete zajít na adventní trhy? Pokud ne, nejvyšší čas vydat se na lov perfektní pomůcky pro své zdraví.

Není u nás snad město nebo vesnice, kde by předvánoční atmosféru nedoplňovaly adventní trhy. Malé krámky s rukodělnými výrobky, vánočními ozdobami a roztomilými zbytečnostmi, které rádi darujeme svým nejbližším. I když před Vánoci myslíme na všechny jiné příbuzné, jen ne na sebe, alespoň u jednoho řemeslného stánku vřele doporučuji udělat něco pro sebe. Kde? Přece u prodejce dřevěných výrobků.

Taky vás napadlo, že tam koupíte velkou vařečku pro výstrahu svým nezbedným dětem? Ne, ne. Nestrašte je zbytečně. Rádi to za vás na Mikuláše udělají čerti.

Sáhněte po jinému výrobku, a to malém dřevěném válečku. Ne po tom hladkém na těsto, se kterým nám dcery a vnučky pomáhají při pečení vánočního cukroví. Najděte si malý váleček s hroty. V kuchyni jej využíváme obvykle jinak, pro zjemnění masových řízků. Nenechte se ale zmást.

Vánoční trhy v Praze

Ve skutečnosti je to jeden z nejlepších a nejjednodušších nástrojů pro lymfatickou drenáž a prevenci otoků dolních končetin, vynikající masážní pomůcka v boji proti celulitidě a taky na zeštíhlení paží, modelaci boků a zpevnění dekoltu.

Mnozí z nás, zejména ženy, v sedavém zaměstnání nebo u dlouhého stání trpíme otoky dolních končetin. O příčinách tzv. těžkých nohou si řekneme v jiném článku, ale podstatné je, že pokud jim nevěnujeme pozornost, otok se nám časem fixuje, tedy zejména v oblasti kotníků a dolní části lýtka se měkké tkáně zanášejí neodplavenými odpadními produkty buněčné činnosti. Laicky řečeno, hrubnou nám kotníky.

Tomu můžeme velmi účinně předcházet tím, že každý večer, těsně před ulehnutím, promasírujeme nohy od kotníků směrem k srdci. Stejně můžeme váleček použít na ruce, dekolt, boky i břicho. Stačí nám na to pár minut. Důležité je udělat si tuto masáž před spaním na posteli, se zvednutýma nohama, ať ulevíme i krevnímu oběhu.

Masážní váleček

Technika „válečkování“

Váleček držíme v obou rukách. Vyhýbáme se místům, kde je pod kůží kost nebo kde je nám to nepříjemné. Přítlak volíme takový, aby kůže pod hroty válečku zbledla a vzápětí zčervenala. Opakujeme párkrát, nejvíce pětkrát. Oblast kotníků a předkolení masírujeme z vnitřní a zadní strany, jen krátce i z vnější strany. Vždy plynule, jako bychom válely těsto. Vždy zespodu nahoru.

Koleno obcházíme zevnitř, nahoře nad kolenem nemasírujeme. Po stranách kolen masírujeme opakovanými krátkými intenzivními pohyby. Stehna masírujeme od kolen nahoru, především vnitřní, přední a nakonec vnější stranu. Pokud nám to naše pohyblivost dovolí, plynule pokračujeme přes boky až k pasu, takzvaně vytahujeme kůži. Čím plynulejší pohyb, tím lépe. Zadní část stehen protáhneme zespodu nahoru přes sedací svaly až po dolní část páteře.

V dolní části zad nikdy nemasírujeme přímo nad páteří, nýbrž svalové skupiny a vazivo na obou stranách páteře. Snažíme se zatlačit směrem nahoru, opačně pouze lehce válečkem sklouzneme. Pohyb připomíná vytahování kůže nahoru nebo válení těsta jedním směrem.

Při masáži rukou postupujeme stejným způsobem od zápěstí k ramenu, vynecháváme oblast loketního kloubu. Opět, pokud získáme zručnost, plynule pokračujeme přes podpažní jamku, boční stranu zad (ne prsa) až po bok. Opakujeme několikrát.

U dekoltu postupujeme příčně zprava doleva a opačně, pouze nad prsy. Nikdy nemasírujeme přímo oblast prsních žláz. Břicho lze také masírovat příčnými horizontálními pohyby. Boky a záda „válcujeme“ kolmo, zespodu nahoru. Pouze jemným tlakem se vracíme zase dolů.

Kdo nesmí používat váleček

Jako každá metoda, i tato jednoduchá masáž je určena pro úlevu od jednoduchých příznaků zhoršeného lymfatického toku u jinak zdravých jedinců. U některých onemocnění má omezení. Jsou to především onkologicky nemocní pacienti, kde jakákoli rehabilitace lymfatického systému musí být prováděna na základě porady s lékařem a zkušenými lymfoterapeuty nebo fyzioterapeuty. Tuto metodu, zejména na dolních končetinách, rovněž nesmějí použít ženy s aktivním zápalem povrchových nebo hlubokých žil, a už vůbec nebudeme riskovat poškození u již otevřených ran nebo jiných kožních infekcí.

Pro zdravého jedince má však tato jednoduchá metoda více výhod než nedostatků. Jde nejen o cenu a jednoduchost pomůcky, její snadné užívání, ale i o pravidelnost, kterou si při jejím používání vytvoříme. A pokud si budeme přát její vliv na lymfatickou drenáž zesílit, stačí sáhnout po osvědčených bylinných přípravcích, tzv. francovkách, které podpoří ještě před masáží prokrvení dané části těla a kůži i s podkožím krásně prohřejí. Stejně tak je tuto masáž možné kombinovat s použitím gelových či olejových masážních přípravků nebo mastí, ale nechte je nejdřív vstřebat, aby se neušpinil ani nezamastil váleček. Ale jako i jiné lymfatické a vazivové masáže funguje tato výborně i na suché kůži.

Závěrem

Za celou dobu, co tuto jednoduchou metodu válečkování používám, jsem musela čelit pouze jednomu argumentu, který jsem nikdy nedokázala uspokojivě vysvětlit. Zejména mužské části populace se velmi špatně vysvětluje, proč má žena váleček na nočním stolku v ložnici, a ne v kuchyni. Čeho se asi tak ti muži bojí????

Autorka: MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Přečtěte si také

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Chcete zhubnout? Vyberte si ze sportů, které jsou pro hubnutí nejlepší

Shodit nějaké to kilo, které nosíme navíc, to je nikdy nekončící téma. Jak na to? Jak zhubnout? Samozřejmě existuje řada „zaručených“ diet slibujících úbytek váhy, ale lepší cestou je kombinace pohybu a vyvážené stravy. Zkrátka je důležité si hlídat nejen příjem kalorií, ale zrovna tak i jejich výdej. Pravidelný pohyb a sportování jsou klíčem, ale ne každý sport zaručuje vytoužené hubnutí. Jaké sporty jsou tedy pro hubnutí nejlepší?

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Bolavá záda v kanceláři? Osvojte si zásady zdravého sezení

Velké procento lidí stráví mnoho času ve strnulé pozici u počítače. Často to bývá i deset hodin denně. Pokud si navíc osvojí nesprávné držení těla a nedělají si pravidelné přestávky na protáhnutí, vyslouží si chronické bolesti zad.