Přejít k hlavnímu obsahu
rodina na kole
25. 10. 2021
Pohyb

Podzim na kole? Proč ne, jen to chce změnit oblečení a vybavení kola

Když se řekne podzim, většinou se každému vybaví nepříjemné, sychravé, deštivé a chladné počasí a stále kratší dny. Pro spoustu cyklistů to znamená konec sezony, čas na zazimování kola a čekání na jaro. Neplatí to ale zdaleka pro všechny. Skalní cyklisté kola neodkládají –jen přizpůsobí podzimním podmínkám oblečení a vybavení kola – a šlapou dál.

Základem je vhodné oblečení. Samozřejmě se bude lišit v závislosti na tom, zda vyrazíte na kolo v okamžiku, kdy vládne „babí léto“, nebo v klasické podzimní plískanici. Důležité je udržet se v teple. Od hlavy až po paty. Na kole a v podzimním chladu to platí doslova.

Začneme-li odshora, musíme udržet v teple hlavu, uši i krk. Takže na hlavu čepici, nejlépe speciální cyklistickou, ale službu odvede i lyžařská čepice. Pod helmu si lze vzít šátek, čelenku, na uši klapky. A na krk šálu nebo šátek.

Jako cibule

Pro oblečení na podzimní kolo platí i další zásada – vrstvit oblečení na tělo jednu vrstvu na druhou. Tak trochu „po vzoru cibule“. V závislosti na počasí jsou důležité různé vrstvy – jiné funkční oblečení si vezmeme do chladu, jiné do deště.

V dešti je nutností sáhnout po bundě do deště. Na krátkou vzdálenost pomůže i klasická pláštěnka, ale na delší jízdu budete rozhodně potřebovat bundu speciálně vyrobenou pro cyklisty. Důvod je prostý – zatímco obvyklá pláštěnka chrání při chůzi, na kole už tolik ne. Cyklistická bunda do deště chrání v poloze při jízdě na kole, má prodloužená záda a jinou úpravu včetně větrání.

Jako jednotlivé vrstvy lze použít funkční trika, cyklistický dres s dlouhým rukávem, stejně jako lehčí bundu do větru. Vhodné jsou i dvě různě tlusté (nebo chcete-li tenké) softshellové bundy. Když si obléknete obě, zvládnete i jízdu při teplotách kolem nuly.

Nohy v teple a ruce taky

Mít ruce a nohy v teple, to je další důležitá věc. Při jízdě na kole v chladném počasí to platí bezezbytku. S prokřehlými prsty budete mnohem hůř ovládat kolo i brzdit. Takže rukavice, kvalitní cyklistické, jsou nezbytností.

Totéž platí i pro nohy. Krátké kalhoty na podzim vystřídají funkční dlouhé s úpravou proti větru i vodě. Rozhodně vsaďte na kvalitu a na osvědčené materiály, které nejen chrání před nepříznivým počasím, ale také dobře odvádějí pot. 

Během podzimních dní se může teplota v průběhu dne změnit. Leckdy i výrazně. Pak si stačí vzít klasické krátké cyklistické kalhoty a přes ně po ránu, kdy je větší zima, chrániče kolen. Když se oteplí, snadno je sundáte.

Co všechno přizpůsobit

Na podzimní ježdění je dobré si pořídit speciální zimní cyklistické tretry, ale zrovna tak splní účel i návleky na tretry. Fungují spolehlivě – udrží nohy v teple a boty zůstanou čisté.
Oblečení a obutí na podzimní jízdy bychom už měli, ale na tohle období je třeba připravit i kolo a další vybavení. Kdo jezdil přes léto bez blatníků, na podzim by si je měl pořídit. V deštivém počasí odvedou velkou službu. Výběr je dostatečně velký na různé typy kol.

Pitný režim na kole je důležitý v létě i na podzim, ale do chladu se hodí „zateplený“ bidon. Teplý čaj je určitě příjemnější než studená voda. Na podzim se dny krátí, a tak stojí za to si pořídit na kolo světlo. Na kole totiž nestačí jen vidět. Daleko důležitější je být viděn.

Jak na údržbu

Podzim, jak už bylo řečeno, to jsou i deštivé dny, plískanice. A tak je třeba věnovat mnohem větší pozornost kolu samotnému, jeho údržbě a jednotlivým komponentům, jimiž jsou řetěz, přehazovačka, tlumiče, brzdy a další. Pro mazání je důležité vyměnit ta letní za ta používaná v mokrých podmínkách. Více času je třeba věnovat i očistě kola, pravidelně ho zbavovat nečistot a bláta, které v podzimním počasí můžete snadno „nasbírat“.

Myslete dopředu

A ještě jedna drobnost, na první pohled možná nepodstatná. Možná jste si v létě našli a oblíbili některé trasy, ale na podzim se dny rychle krátí, a tak stojí za to upravit někdy délku, někdy čas vyjížďky. Nejen proto, že se dřív stmívá, ale také proto, že na podzim se leckdy mění kvalita cest a v horším počasí jsou hůře sjízdné, čímž se zvyšuje i riziko pádu a úrazu.