Přejít k hlavnímu obsahu
Smoothie
8. 4. 2021
Pohled lékaře Úskalí diet Jarní vášeň pro zdravé tělo

Úskalí diet – smoothie a šťávové diety

Snaha uzdravit a detoxikovat tělo okamžitě a bezpracně stojí za mnoha dietami, mimo jiné i za těmi šťávovými. Mermomocí se snažíme do těla vpravit vše v tekuté podobě. Tento trend – nazývaný i „juicing“ – má mnoho zastánců mezi příznivci zdravé výživy. Ne každý si však dá tu práci, aby kromě pozitiv domyslel i negativa tohoto dietního principu.

Podstata šťávových diet

Pokud chceme dodat tělu jarní dávku energie v podobě kousků ovoce a zeleniny odšťavených nebo mixovaných ve formě smoothie, neděláme nic špatného. Ovoce, zelenina, semínka a oříšky jsou působením mechanické síly rozrušeny (dezintegrovány), uvolní se tím mnohé skryté nutriční poklady a do těla je dostaneme v tekuté podobě, nejlépe v syrovém stavu. Mnoho propagátorů tohoto trendu má za to, že je to nejkratší cesta k regeneraci organismu. Nepopírejme dobrý úmysl za těmito dietami. Musíme si však i z tohoto trendu vzít jen to nejlepší a pro naše tělo nejvhodnější. 

Klady šťávových diet

Největším kladem šťávových diet je snaha o uchování co největšího podílu vitaminů a minerálů. Zejména pro termolabilní (teplem rozložitelné) vitaminy je tento způsob šetrný. Vitaminy jsou navíc uchovány v komplexu s mnoha dalšími látkami, například antioxidanty ve formě rostlinných barviv. Konzumace tepelně neupravených šťáv má pozitivní vliv na mikrobiom střeva, i když tato změna je krátkodobá. Dalším kladem je nekomplikovaná konzumace, která nevyžaduje extra čas na přípravu, nezatěžuje trávicí systém těla, nezpůsobuje únavu po jídle. Nemusíme si nic namlouvat, dá se při ní také krásně dívat na filmy nebo hrát počítačovou hru. Relativní nekomplikovanost šťávové diety je výhodná, pokud opravdu na pravidelné stravování nemáme čas nebo pracujeme ve směnném provozu. Občerstvení ovocnou šťávou je významně efektivnější dobíječ energie než kofeinové a jiné energetické nápoje. 

Zápory

Tekutá šťávová potrava s sebou nese také mnoho rizik. Nejironičtější je přitom fakt, že tuto dietu nebo detoxikaci podnikáme za účelem rychlého zhubnutí nebo odvodnění těla, ale samotné šťávy často mají tak málo kalorií, že se naše tělo okamžitě přepne do úsporného metabolismu a ještě mnoho dnů po ukončení tohoto experimentu bude poctivě ukládat každičkou kalorii do tuku. 
Dalším velkým nedostatkem tohoto dietního principu je až tragický nedostatek bílkovin. Tedy zejména v případě, že se popíjením ovocných a zeleninových džusů hodláme živit více než dva tři dny. Tělo začne čerpat ze svých bílkovinných rezerv (svaly) a nepovšimnutou nenechá rozhodně ani imunitu. 
Velmi nešťastná je snaha „léčit“ se pouze tekutou šťávovou dietou u onkologických nemocí. Zde tělo potřebuje hodně síly na boj s nemocí a razantní změna i restrikce kalorií mu více uškodí, než prospěje. Paradoxní je také situace, kdy tím, že potravu nežvýkáme, tělo neuvolní dostatek slin ani trávicích enzymů, a samotná ovocná nebo zeleninová šťáva tak může trávicí trakt spíše poškodit svým odlišným pH. Pozor by měli dát zejména lidé s erozemi jícnu a žaludku, diagnostikovanými vředy a záněty střeva. 
 

KLADY 

  • Vysoký podíl vitaminů v biologicky hodnotné formě
  • Vysoký podíl minerálů a jejich rozmanitost
  • Dobrá vstřebatelnost živin
  • Pozitivní vliv na mikrobiom

ZÁPORY 

  • Nedostatek kalorií
  • Nedostatek bílkovin
  • Rychlý průchod trávicím traktem 
  • Nedostatečný objem nestravitelné vlákniny
  • Kolísání hladiny krevního cukru
  • Vysoké riziko jo-jo efektu
     

CO SI VZÍT PRO ŽIVOT

Šťávy jsou skvělým trendem, pokud si jimi obohacujeme jídelníček, experimentujeme s barvami a chutěmi a pokud se díky nim zbavujeme jiných zlozvyků, například kávičkování nebo pomlsávání. Přidejme si je jako nakopávače energie a bojujme šťávami proti vyčerpání a únavě. Přidávejme je do jídelníčku, ale ne jako náhradu, pouze jako obohacení. 
 

S ÚSMĚVEM NA ZÁVĚR

Kdo pije, ten žije? Ano, jsem jednoznačně pro, tedy v případě ovocných a zeleninových šťáv. Ale upřímně, gulášek nebo svíčkovou žádná šťáva nenahradí. 

Vaše doktorka kamarádka
Gianna Conti

Seriál ÚSKALÍ DIET

Diet existuje nepočítaně. Jak se v nich vyznat? Jak neudělat chybu a poznat, která se může podepsat na našem zdraví? Abychom to zejména s radikálními dietami nepřehnali a neuškodili tělu více, než mu prospěli, měli bychom se ke každé změně stravování postavit kriticky. V následujícím miniseriálu Úskalí diet probereme klady i zápory moderních diet. Poradíme vám, co si z nich vzít pro život. 

 

Těšte se na článkyúskalí diet

Gianna ContiAutorka

MUDr. Gianna Conti, MBA – lékařka, vydavatelka odborných časopisů pro seniory, sociální služby a záchranářství, garantka prestižního projektu oceňování hrdinských záchranářských činů Zlatý záchranářský kříž, propagátorka poctivé zdravotní osvěty. Přednáší a vzdělává především nezdravotnickou veřejnost.

Upozornění

Léčebná a zdravotně osvětová doporučení v této rubrice nenahrazují kompletní lékařské vyšetření.
Informace zde prezentované nenaplňují znaky § 2a zákona č. 40/1995 Sb., o regulaci reklamy. Mohou být tedy prezentovány laické veřejnosti.

Aktuálně

hubnoucí polévka Hubnutí Jarní vášeň pro zdravé tělo

Super dietní zeleninová polévka podporující hubnutí

Najde se dost lidí, kteří si stěžují, jak je náročné držet se pravidel zdravého životního stylu. Jedním z argumentů je, že jim to zabírá příliš velké množství času. Omyl. Příprava zdravého jídla nevyžaduje nákup potravin v úzce specializovaných obchodech a přípravou jídla určitě nestrávíte víc času, než je obvyklé. Recept na dietní polévku to potvrzuje.