Koronavirová epidemie v ČR pohledem lékaře: „Krapet nadhledu, prosím!“

Koronavirová epidemie v ČR pohledem lékaře: „Krapet nadhledu, prosím!“

Tento vtipný výrok gastronomického kritika ve francouzském animovaném filmu Ratatouille mě v posledních dnech napadá zas a znovu, když vidím vybílené regály s moukou nebo těstovinami v supermarketech a čtu „zaručené“ recepty na sociálních sítích a diskuzních fórech na internetu. Náš národ je typicky známý skepsí a nedůvěrou vůči jakýmkoli autoritám. Proč ale nedůvěřujeme ani názorům vědců a odborníků na zdraví, jejichž hlavním posláním je nám pomáhat?

S tím, jak epidemie infekčního onemocnění vyvolaného novým typem koronaviru postupuje celou Evropou, lze předpokládat její rozrůstání i v České republice. Pod tlakem médií a kvůli velmi přehnaným titulkům však mnozí mají pocit, že jde o nebezpečnou až smrtící nákazu typu moru. Není tomu tak.

Nepleťme si pojmy s dojmy. Nevysvětlujme si razantní preventivní opatření jinak než jako snahu zpomalit a postupně i zastavit rozvoj epidemie do pandemických rozměrů. Nepodléhejme iracionálnímu strachu z nemoci, kterou dokážeme díky úrovni našich zdravotnických služeb, dobře fungujícímu integrovanému záchrannému systému, celosvětovému sdílení všech potřebných epidemiologických dat a intenzivní vědecké práci dřív nebo později zvládnout.

Osobně si myslím, že pod tlakem médií tak trochu ztrácíme nadhled a naší malou perspektivou se nám vše jeví horší, než to ve skutečnosti je. Raději věříme sousedovi než přednímu odborníkovi, raději si své názory ověříme u chlapů v hospodě než na oficiálních informačních stránkách. Jsme zkrátka takoví.

U epidemie chřipky nebo spalniček, svou infekčností podobných novému koronaviru, ignorujeme očkovací opatření, chodíme do práce již zjevně nemocní, cpeme do sebe tablety a horké drinky, ignorujeme volání vlastního těla po odpočinku a času na zotavení. Izolaci od kolektivu sice zvládáme, ale jen do prvního zlepšení příznaků. A to ani nemluvím o tom, že zcela ignorujeme dobu rekonvalescence, kdy imunitní systém někdy potřebuje i týdny na to, aby se plně obnovila jeho funkčnost.

Nový typ koronaviru, jinak velmi běžného původce lehkých respiračních nemocí, se kterým se v denní praxi potkává snad každý praktický lékař, nám ukazuje, že i malá změna genetické výbavy, mutace genu, dokáže ohrozit zdraví desítek tisíců lidí. Jsme zranitelní a teď už to víme.

Mým pohledem je epidemie nového typu koronaviru vlastně jednou velkou celosvětovou univerzitou. Ukazuje nám, že nikdy nemáme podceňovat péči o své zdraví. Ukazuje nám, že sebedisciplínou a osvojením si základních pravidel osobní hygieny dokážeme více než razantními zásahy do chodu celých států. Učí nás, kolik byrokratických a politických překážek lze překonat, pokud je to v zájmu celého lidstva. Ukazuje nám doslova zázraky, které díky mezinárodní spolupráci dokážou během několika dnů nebo měsíců vědci. Vzkazuje nám, tiše, ale přesto důrazně, že zodpovědnost za vlastní zdraví a zdraví rodiny nelze brát na lehkou váhu. Nakonec je nutné také férově poznamenat, že jakkoli vážná tato epidemie je, svým průběhem, nízkou úmrtností a nízkou mírou zdravotních komplikací je to vcelku mírná a laskavá „alma mater“. A to, co si z ní do budoucí praxe odneseme, je již jen na nás.

Vaše doktorka kamarádka Gianna Conti

Prevence respiračních onemocnění

Pár rozumných rad

  1. Rozumně zhodnoťte riziko výskytu infekce ve vašem bezprostředním okolí. Důvěřujte odborníkům a oficiálním informačním zdrojům.
  2. Znásobte frekvenci mytí rukou. Naučte i své děti správně a důkladně si mýt ruce. Dohlédněte na ně. Přidejte si gelovou dezinfekci na cesty do školy, práce a mimo domov.
  3. Nezapomeňte dezinfikovat i volant u auta, mobil, klávesnici u počítače, vypínače a kliky od dveří.
  4. Při cestě městskou hromadnou dopravou, autobusem nebo metrem použijte gelovou nebo sprejovou dezinfekci rukou ještě před příchodem do práce nebo domů z práce.
  5. Mějte s sebou a doma jednorázové kapesníky a po použití je hned vyhazujte.
  6. Kašlete a dýchejte tzv. do rukávu. Vždy odkloňte hlavu od jiných lidí.
  7. Pokud nejste ve své kůži a pociťujete nástup příznaků nachlazení nebo máte zvýšenou teplotu, nechoďte do práce. Konzultujte své příznaky s ošetřujícím lékařem.
  8. Nevyhledávejte přeplněná místa, v době hrozící nákazy ve vašem okolí je rozumné raději pobývat doma.
  9. Zvyšte spotřebu ovoce, zeleniny, pokud nutno i vitaminových doplňků. Dbejte na pitný režim, dopřejte si dostatek spánku.
  10. Větrejte pravidelně byt nebo dům, provoňte si některou z vonných aromaterapeutických esencí svoje obydlí, a pokud topíte, nezapomeňte před spaním zvlhčit vzduch v ložnici a dětských pokojích.

Užitečné odkazy:

Přečtěte si také

Siesta v létě

Siesta v létě

Houpací síť na zahradě, lehátko u bazénu, sedačka u televize nebo postel. Ať už k letnímu odpočinku ve stínu využijete jakoukoli rovnou plochu, udělejte si pohodlí a spěte nebo dřímejte do sytosti. Kdy jindy než v létě můžete bez výčitek svědomí na chvíli vypnout?

Anabolické steroidy. Nejkratší cesta ke zhroucení organismu

Anabolické steroidy. Nejkratší cesta ke zhroucení organismu

Není mnoho látek, které by při pravidelném užívání způsobily tolik zdravotních patálií jako anabolické steroidy. Tyto synteticky vyrobené látky se používají v lékařství, ale častěji je o nich slyšet ve spojitosti s kulturisty, jejichž cílem je nabrat velkou svalovou hmotu. Užívání anabolických steroidů jim to v krátkodobém horizontu skutečně dopřeje, ovšem zdravotní následky bývají fatální.