Přejít k hlavnímu obsahu
Cvičení pro rovnováhu v každém věku
7. 6. 2024
Pohyb Letní vášeň pro zdravý pohyb

Cvičení pro rovnováhu v každém věku

Rovnováha je jednou z nejdůležitějších fyzických schopností, která však s věkem oslabuje. Ztráta rovnováhy může vést k pádu, který je obzvlášť pro seniory nebezpečný.

Význam rovnováhy ve stáří

Rovnováha je schopnost těla udržovat stabilitu a kontrolu nad svými pohyby. Co si vybavíte vy, když se řekne držet rovnováhu? Možná cvik známý jako holubička, možná chůzi po obrubníku nebo kládě s balancováním. V dětství a mládí tyto dovednosti považujeme za samozřejmé, jenže s přibývajícím věkem se svalová síla, flexibilita a propriocepce (schopnost vnímat polohu těla v prostoru) postupně zhoršují. U seniorů pak svaly ochabují, délka kroku se zkracuje, rychlost a celková koordinace pohybů se zpomaluje, a navíc slábne zrak, který je pro rovnováhu rovněž důležitý. 

Ztráta rovnováhy pak může způsobovat pády, které často vedou k vážným zraněním, jako jsou zlomeniny krčku, kyčlí nebo zápěstí. Pravidelné cvičení zaměřené na zlepšení rovnováhy však může pomoci udržet si nezávislost, zlepšit kvalitu života a snížit riziko zranění.

Přínosy cvičení pro rovnováhu

  • Zvýšení stability těla: Posílení svalů, které podporují rovnováhu.
  • Prevence pádů: Zlepšená rovnováha snižuje pravděpodobnost pádů a zranění.
  • Zvýšení sebevědomí: Lepší rovnováha vede k větší jistotě při pohybu, což může zvýšit celkovou aktivitu a nezávislost.
  • Zlepšení celkového zdraví: Pravidelné cvičení podporuje kardiovaskulární zdraví, snižuje riziko chronických onemocnění a zlepšuje mentální pohodu.

Tipy na cvičení pro rovnováhu

Cvičení na balančních pomůckách: Využijte různé pomůcky, jako jsou balanční podložky nebo tzv. bosu míče, které nutí tělo udržovat stabilitu na nestabilním povrchu.

Chůze po nerovném povrchu: Venku v přírodě zkoušejte chodit po nerovném povrchu, jako je tráva, štěrk nebo písek. Na mnoha místech najdete speciální „bosonohé chodníčky“.

Posilovací cvičení: Posilujte svaly, zejména dolních končetin a středu těla, které jsou klíčové pro udržení rovnováhy. Vhodné jsou cviky jako dřepy, výpady dopředu nebo do stran, zvedání nohou…

Tai Chi: Tento tradiční čínský cvičební systém kombinuje pomalé, plynulé pohyby s hlubokým dýcháním a soustředěním. Účinný je právě pro zlepšování rovnováhy a koordinace.

Jóga: Jóga zahrnuje řadu pozic, které posilují tělo, zvyšují flexibilitu a podporují rovnováhu. Naučte se pozice zvané strom nebo bojovník.

Fit parky a workout hřiště: Na mnoha místech v městských parcích či u cyklostezek najdete takzvané fit parky nejen pro seniory, kde si můžete libovolně a zdarma zacvičit. Nestyďte se je využít. Pro mladší generaci jsou přístupná workoutová hřiště, kde si můžete zacvičit s vlastním tělem. 

Praktické tipy pro začátečníky

  • Začínejte pomalu, s jednoduchými cviky, při cvičení nespěchejte a nepřetahujte se. 
  • Používejte podpěru. Pokud máte obavy z pádu, cvičte blízko pevné opory, jako je stůl nebo židle.
  • Aby mělo cvičení efekt, věnujte se mu pravidelně, ideálně několikrát týdně.
  • Naslouchejte svému tělu. Pokud pocítíte bolest nebo nepohodlí, přestaňte cvičit, případně se poraďte s lékařem.
  • Cvičení může být zábavnější a motivující, pokud cvičíte ve skupině nebo s přáteli. 

Cvičení zaměřená na rovnováhu jsou klíčovým prvkem zdravého a aktivního života. Začněte už dnes a udržujte si rovnováhu na každodenní bázi!

Vyhrajte v soutěži Zdravý pohyb moje výhra


Podívejte se na náš profil na Facebooku, kde najdete soutěžní příspěvek k červnové výzvě. Zacvičte si s námi cviky na rovnováhu, vyfoťte se u toho a nahrajte svou fotku do komentářů. Když připojíte hashtagy #zdravypohybmojevyhra #rovnovaha, jste ve slosování o hole na nordic walking! Více se dozvíte ZDE.
 


Autor: Petra Škeříková, redaktorka portálu Zdraví jako vášeň

Aktuálně